Nyhetsbrev 19: Om ICA & Kyrkan

Nyhetsbrev 19 har nu gått ut till över 1000 prenumeranter. Det speglar lite av de senaste veckornas resonemang på www.storytellers.se och vill påminna vännerna av Corporate Storytelling om berättelsens kraft och energi. Läs själv:


Nyhetsbrev 19
Nej jag tycker inte ICA-reklamen kan sorteras in under rubriken Corporate Storytelling. TV-reklamen som presenterar den påhittade föreståndaren Stig och hans personal som gör lustiga saker i ICA-butiken. Det ska jag utveckla lite mer i det här nyhetsbrevet.
Jag ska också filosofera lite över vad CS kan innebära i turistindustrin, kyrkan och andra upplevelsebranscher.
Jag berättar också om några seminarier och utbildningar som är aktuella just nu.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Om vi tar ICA först då, eftersom jag så ofta får frågor om den TV-reklamen som sänds i kommersiell TV som en slags minimalistisk dokusåpa. Den ingår i ICAs långsiktiga varumärkesbyggande, får man förmoda.
Jag kan tänka mig att mina barn känner sig mer lockade till ICA än till Coop tack vare just den reklamen. Så den gör säkert sitt arbete och sin långsiktiga nytta rätt väl. Jag tycker också den är kul.
Inte bättre inte sämre. Men det är inte Corporate Storytelling. Det är en vanlig reklamsaga ungefär som Volvos bilreklam om S60 och S80 är det.. Vore det CS så skulle ICA ha skördat ur den fantastiska berättarflora som finns i verkligheten i ICA-butiker och andra sammanhang där ICA arbetar.
Dessa berättelser ur verkligheten hade säkert kunnat fungera utmärkt som olika råmanus till ICA-serien och jag, för min del, är övertygad om att det hade kunnat bli minst lika roligt och spännande och säljande.
Det är alltså så man tänker som Corporate Storyteller. Gå till verkligheten och finn det du söker. Skörda berättelserna, anpassa dem dramaturgiskt och sätt dem i arbete. Och jag lovar dig. Verkligheten är inte ett dugg tråkigare än påhittade scenarier och manus.
I berättarkapitalet som finns i varje företag och organisation bärs kunskap, erfarenheter och värderingar fram. Där är vårt gemensamma erfarenhetskapital samlat och hur vi använder det och lär oss av det är avgörande för vår framtid, vårt öde.
Den ledare och säljare som förstår detta är medveten om berättelsens kraft och kan arbeta systematiskt med Corporate Storytelling.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har länge haft med turistnäringen att göra och jag har flera uppdrag framför mig som handlar om Corporate Storytelling och turistnäringen. Jag har även haft en del kontakter med religiösa organisationer – kristet religiösa menar jag då. Inte vanlig företagsreligion som också är något man kan fundera över.
Hur som helst. Om man säljer en upplevelse på ett museum, eller i ett stycke natur, eller om man säljer en destination typ en stad eller en region. Då kan man förstås fundera över hur man ska gestalta och regissera den upplevelsen. Kanske med skådespelare, djur, hus och gårdar.
Men ska man göra Corporate Storytelling av detta så handlar det om att berätta inte berättelsen utan berätta om berättarna. Alltså hur arbetar museet för att erbjuda sin upplevelse? Hur kom denna turistattraktion till och hur tänkte man? Hur reagerar gäster och kunder och varför det?
Då är det organisationsberättande eller Corporate Storytelling.
Om man för över det perspektivet till exempelvis Svenska Kyrkan så skulle Corporate Storytelling kunna handla om kyrkan som organisation. Hur arbetar man? Hur rekryterar man? Vad har kunderna för glädje av det? Hur blev det så? Vad innebar reformationen? Varför då? Vad gjorde Luther? Finns det likheter för svenskarna mellan EU i dag och katolska kyrkan före Gustaf Vasa? Och så vidare.
Det är alltså inte själva produkten, den bibliska berättelsen, som är Corporate Storytelling. Liknelserna och berättelserna om Jesus som botar den lame eller den barmhärtige samariten är ju fantastiska. De kan kyrkan redan hantera. Där har en Corporate Storyteller inget att tillföra.
Berättelserna om berättarna eller berättelserna om berättelserna blir det när man talar Corporate Storytelling i upplevelsebranschen dit väl kyrkan får räknas.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Så till seminarier och utbildningar som jag håller just nu. Den här veckan har jag föreläsningar om Corporate Storytelling både för personalvetarna på Stockholms universitet, samhällsbyggarna på Kungliga Tekniska Högskolan och blivande lärare från Lärarhögskolan. Alla vill ha visioner av befolkat, emotionellt berättande.
Öppna seminarier som kommer närmast är IBC Euroforums om Corporate Storytelling i Stockholm den 22-23 november och Konsten att sälja, ett seminarium för turistnäring och marknadsförare, i Östersund den 21 november.
Om detta och mycket annat kan du läsa på storytellers.se som uppdateras nästan varje dag.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag som skriver det här nyhetsbrevet heter Matts Heijbel. Jag har fört in och strukturerat tänkandet och begreppen kring Corporate Storytelling i Sverige och arbetar sen många år på heltid med de här frågorna på uppdrag ute i företag och organisationer.
Jag tycker att Sverige på många sätt fortfarande är ett u-land på området. Alla som bryr sig om kommunikation och varumärken borde storytella!
Du får nyhetsbrevet för att du själv anmält dig som prenumerant eller för att du gått på något av mina seminarier eller för att du helt enkelt känner mig.
Om du inte vill ha det längre så kan du skriva Nej tack till nyhetsbrev@storytellers.se så tar jag bort dig.
Hej så länge
Matts Heijbel
Stockholm 15 november 2006.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *