Sas och Ikea storsatsar

Studenterna på språkkonsultlinjen vid Stockholms universitet fick i inom ramen för sin kurs i Corporate Storytelling för några dagar sen besök från Holland och en spännande inblick i hur Ikea Systems B.V. systematiskt satsar på Corporate Storytelling…


…Det är den mest ambitiösa internationella satsningen på CS jag känner till. Ikea Systems B. V. i Holland behandlar berättarkapitalet och användningen av berättelserna som en del av running business nu.
Utvärderingarna av detta interna projekt nyligen talade sitt tydliga språk så satsningen som började som ett projekt för några år sedan fortsätter nu som en del av vardagen.
Ikea-medarbetarna har för närvarande till gång till cirka 700 berättelser via sitt intranät och via dvd:er och broschyrer. Berättelserna, som än så länge endast används internt, är samlade glabalt bland Ikea-världens cirka 100.000 medarbetare.
När Sas Sverige hade sitt 60-årsjubileum nyligen fick de också lite inblick i – och inspiration av – Ikea-stories via en bandad intervju med en av de ansvariga för Ikea-satsningen.
Här i Sverige har Sas Sverige förmodligen den bredaste satsningen på Corporate Storytelling i dag. De har ett 100-tal berättelser under behandling. De flesta av dem skördades i en bred kick off i Globen för en tid sen där jag för övrigt också medverkade på en kant.
Om Guiness rekordbok hade en kategori som hette exempelvis skördande av Corporate Stories vid ett och samma tillfälle på en och samma plats så skulle säkert Sas Sverige kunna tävla om just den uppmörksamheten.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *