Jag var nyligen moderator på ett seminarium om Corporate Storytelling där bland andra SAS Sveriges kommunikationsdirektör Andris Zveinieks talade. När Andris hade berättat om SAS engagemang i storytelling räckte en av seminariedeltagarna upp handen och frågade om han fick berätta en SAS-story som han själv hade upplevt på en internationell flight. Klart han fick. Alla skärpte öronen när mannen ställde sig upp och började berätta:
Han berättade att han är vegetarian. Nu satt han på ett SAS-plan över Europa och han visste mycket väl vet att om man bara säger till innan så kan man få vegetarisk kost på resan.
Men nu hade han glömt att säga till.
Han kallade till sig en flygvärdinna och förklarade som det var att han hade glömt att säga till om vegetarisk mat men att han undrade om det kanske ändå fanns någon vegetarisk tallrik till honom.
Flygvärdinnan sa att det knappast var troligt eftersom allt var exakt beräknat och dimensionerat efter de passagerare som fanns ombord. Men för säkerhets skull skulle hon undersöka saken.
Mannen tackade och lade till att han mycket väl förstod att han inte kunde begära en vegetarisk kost när han nu inte hade sagt till om det i förhand.
Efter en liten stund kom flygvärdinnan tillbaks till mannen och i handen hade hon en tallrik med just vegetarisk kost.
– Va? Hittade du en portion, frågade mannen.
– Ja det gjorde jag, sa flygvärdinnan.
– Men hur gick det till, frågade mannen.
– Det var min portion, sa flygvärdinnan.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ett sus gick genom salen och Andris frågade om han fick använda storyn. Och visst fick han det. En sann berättelse som kommunicerar tyst vardagskultur.
Själv satt jag sidan om en envis dam på väg hem från Brussel. Hon ville bestämt ha fågel eller fisk isället för köttet som serverades. Då hon erbjöds lax blev hon bestört och frågade om det var det enda som fanns. Stewarden svarade -Salmon Always Salmon, det er vores betydning, på skandinavisk.