Branschstories

Fråga:
Kan man som branschorganisation ha gemensamma Corporate Stories?


Svar:
Javisst. Jag har flera gånger arbetat med branscher och NGO:s där man så att säga delar på ett kollektivt berättarkapital. När jag exempelvis har arbetat med resurscentra för kvinnor så har ett resurscenter också haft glädje av att berätta om ett annat resurscenter. Trots att man kanske arbetar med lite olika verksamheter så har man gemensamma strukturer som beskrivs i branschgemensamma stories.
Om en organiserad hovslagare behöver några corporate stories så behöver han eller hon inte till varje pris berätta om det självupplevda. Hovslagaren kan lika gärna säga att:
” En hovslagare jag vet kom en dag till ett stall för att titta till en häst som hade tappat två av sin skor. Då såg han till sin förvåning att….”
Men kvar står förstås att en Corporate Storyteller måste veta vad han eller hon letar efter. Sen måste Storytellern leta i berättarkapitalet och förpacka det dramturgiskt så att berättelserna får en chans att göra det jobb som vi vill att de ska göra. Det är det som är konsten med CS.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *