Love is all you need

Det finns resonemang i varumärkesvärlden som brukar gå under begreppen Lovemarks eller Love Brands. Tanken är att varumärkesstrategerna försöker bygga upp en känslomässig relation mellan kunderna och varumärkena.


Jag har i mina storytellingprojekt många gånger upplevt hur till synes små, enkla händelser, om de förs upp i ett storyformat, kan påverka människors känslor för företag, produkter eller varumärken.
Ta till exempel Taxi Stockholm som har en berättelse om kvinnan som ringer till växeln. Hon ska åka en vecka till Kanarieöarna men har ingen som kan ta hand om hennes kanin. Allt har misslyckats för henne med att placera kaninen. Då ringer hon Taxi Stockholm.
Växeltelefonisten trycker på sekretessknappen och säger med ett leende över rummet till kollegorna att det är en kvinna som undrar om vi på Taxi Stockholm kan ta hand om hennes kanin när hon åker på semester en vecka. Då säger en av kollegorna i växelrummet oväntat att hon kan ta hand om kaninen.
Så hon som fått in samtalet släpper sekretessknappen och säger att: Jo då det vi ordna. Taxi Stockholm får tack vare detta fyra körningar av denna kunden.
Först köra kvinnan med kaninen till Arlanda. Sen köra taxin med kaninen till växeltelefonisten och en vecka senare hämta upp, först kaninen och sen kvinnan.
Jag brukar berätta den, lite mer dramatiskt och målande, som exempel på kundernas ibland överdrivna tilltro till varumärket taxi. Ett stort förtroendekapital att förvalta.
Historien är sann och jag har hört många säga att de alltid väljer Taxi Stockholm efter att de har hört just den storyn. Den griper dem känslomässigt.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Detta betyder förstår inte att Taxi Stockholm har börjat med kennelverksamhet. Men de vet förstås var kennlarna finns nästa gång någon ringer och har problem med sitt husdjur.
Detta är, i all sin enkelhet, en typ av berättelse som man gärna, som Corporate Storyteller, plockar upp i skördearbetet. Alla organisationer har storys som bygger Love Brands.
CSR, Corporate Social Responsibility-stories, kan också vara användbara när man bygger känslomässiga relationer till kunderna.

1 kommentar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *