Exemplet Hultsfred

Det är år 25 år sedan Putte Svensson en dag gick till sporthallen i Hultsfred för att träna basket. Något han brukade göra då och då. Den här gången träffade han Håkan Waxegård som jobbade extra i hallen. Putte gick på högstadiet och Håkan på gymnasiet. Båda ville ha mer Rock i Hultsfred…


Varför skulle Hultsfredsborna behöva åka till storstäderna för att få lite bra Rock´n Roll? Putte och Håkan var trötta på det och träffades flera gånger för att hitta en lösning. Snart hade de bildat föreningen Rockparty som började arrangera konserter i sporthallen.
1986 ringde en bokningsbyrå och föreslog att Rockparty skulle boka två av de fyra lediga utländska band som fortfarande var obokade i Sverige andra helgen i augusti.
Putte och Håkan gillade idén men kunde inte välja vilka två av de fyra de skulle välja så de bokade alla fyra. Det var så Hultsfredsfestivalen kom till.
Idag känner nittioåtta procent av svenskarna till Hultsfred. Hultsfred är ett av Sveriges starkaste varumärken. Kommunen satsar i dag medvetet på att vara en Rock´n Rollkommun och hela kommunens planering påverkas av detta.
Olika musik- och musikmanagementutbildningar lockar elever från hela världen. Svenskt Rockarkiv har flyttat från Stockholms Östermalm till rockens centrum i Hultsfred.
Idag är Hultsfreds rockexperter utvecklingskonsulter åt rader av svenska och utländska orter. De exporterar know how till andra länder. Folk från Roskilde kommer till Hultsfred för att lära sig hur de ska kunna vidga cirklarna till att påverka hela sin kommuns profil och utveckling.
Putte och Håkan startade alltså föreningen som startade festivalen som påverkar hela kommunen. Rock City i Hultsfred samägs idag av föreningen och Hultsfreds kommun. Rock Cities är på gång också i Norge, Danmark och Finland.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *