Nyhetsbrev 107

Hej Storytellervän

Här är det etthundrasjunde nyhetsbrevet från Storytellers.se

Jag, Matts Heijbel har skrivit alla dessa brev och en del av er har faktiskt följt mig ända sen tidigt 2000-tal när jag började med nyhetsbreven. Det var då, i början av 2000-talet som jag inledde min svenska och sedermera europeiska resa för att stimulera Corporate Storytelling.

poddklar.001.jpeg

https://lnkd.in/essqfWS

Jag är författare och journalist med socialantropologisk bakgrund och ansluter mig till de perspektiv på Storytelling som finns bland annat på Harvard. Berättelser finns helt enkelt, enligt det synsättet, i och kring organisationer, vare sig vi vill eller inte, och de utgör ett viktigt kapital.

Jag har stor nytta av min socialantropologiska bakgrund som gör att jag i grunden vet att kulturer alltid bärs av berättelser och att utan berättelser går organisationer under. Jag betraktar detta som fakta, något av en naturlag.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jag läste häromdagen att Linkedin data konstaterade att deras mätningar visade att år 2011 talade praktiskt taget inga marknadsförare om Storytelling som en nödvändig kunskap. Trots detta har jag ofta genom åren fått repliker från marknadsförare som att ”nej det är ju vi som håller på med Storytelling”.

Men en påhittad – om än säljande saga – är inte Storytelling i det här sammanhanget.

Eller som journalisterna (jag är alltså själv en gång examinerad journalist och f d lärare på Journalisthögskolan i Stockholm) som numera säger att det är de, journalisterna, som är riktiga ”storytellers”.

Men en artikel är inte Storytelling i den här meningen även om jag nyligen hörde Leif GW Persson och Stockholmspolisens expert på gängkriminalitet, Gunnar Appelgren, föra en intressant diskussion om de stridande gängens varumärkesbyggande i de så kallade utanförskapsområdena.

Jag har till och med tvingats argumentera mot kulturskribenter, som exempelvis Annina Rabe, som i Svenska Dagbladet påstod att människor i organisationer som vill berätta om sin verksamhet i själva taget har kidnappat själva ordet berättelse.

Hon borde veta bättre. En stor del av litteraturen, annan dramatik och konst, är ju i själva verket ytterst berättelser direkt från människans arbete och vardag.

Hur som helst. Här på Storytellers Heijbel & Co är det alltså begreppet Corporate Storytelling eller Storytelling i och om organisationer och deras varor och tjänster som detta berättande handlar om.

Sanna berättelser hämtade från verkligheten kan visa meningen med verksamheten och som pekar på möjligheter att lyckas.

2007 fick jag för övrigt, apropå Linkedinmätningen, 881 träffar på Google på begreppet ”Corporate Storytelling”. Nu får jag 316.000. Så visst ser också jag en fantastisk begreppsutveckling precis som Linkedin data gör.

Storytelling håller alltså numera på att sätta sig som en naturlig del i ledarskap, organisationsutveckling och rekrytering.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Storytelling handlar ytterst egentligen helt enkelt om överlevnad och i förlängningen framgång för individen och flocken. All organisationsutveckling kräver att vi vet var vi kommer ifrån, var vi befinner oss och vart vi är på väg. Utvecklingen kräver att vi organiserar oss och samarbetar. För att kunna göra det behöver vi höra berättelser ge och ta in stories.

Kultur alltså. Att berätta är lika viktigt som att andas, äta och dricka.

Så när Storytelling i och om organisationer blir en allt mer naturlig del i människans verksamheter så är det inte bara lönsamt, roligt och affärsdrivande. Det handlar om överlevnad. Det företag eller den organisation som inte tar detta på allvar avstår faktiskt från möjligheten att använda ett starkt och nödvändigt kapital.

Därför är det bara att lyssna, leta, skörda och även regissera verkligheten för att bygga en första repertoar i och om en berättande organisation.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jag tror att du som läsare av nyhetsbrevet håller med om det mesta jag påstår här. Det är väl därför du är prenumerant. Jag argumenterar för övrigt om dessa tankegångar just för några veckor sen i Dagensmedia-podden Under 15 där Henric Smolak från mediatech-bolaget Strossle samtalar med mig i ämnet. Jag fick inbjudan som den mest erfarne på området i Sverige.

”Under 15” har för avrigt av iTunes rankats som Sveriges mest populära kommunikations- och teknologipodd.

Lyssna här på min medverkan i poddsamtalet: https://lnkd.in/essqfWS

Det gäller nu att hålla spåret när det finns många som använder begreppet på alla möjliga sätt och som till och med säger sig hålla på med storyselling, storylistening, storybuilding, storysharing och till och med s k modern storytelling.

Allt ryms, som jag ser det, under begreppet Corporate Storytelling men det gällr att rensa tankarna och tänka strategiskt. I grunden handlar det om innehåll, om vad du berättar och varför du intresserar dig för berättarkapitalet. Vad du lyssnar in och efter det hur du hanterar dessa business narratives i utvecklingen av organisationen – och människan.

Om det sen distribueras via samtal människa till människa, olika former av sociala media, trycksaker, bilder dofter eller musik eller allt på en gång kan vara underordnat. Kör så det ryker överallt.

Det är ändå alltid associationer till innehållet och de därpå följande känslorna och dialogerna det ytterst handlar om. Människan! En bra story från verkligheten tål alltid att upprepas när man befolkar ett varumärke.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jag publicerar mina tankar regelbundet på Linkedin och på http://www.storytellers.se där det finns gott om storyexempel. Jag finns också hela tiden tillgänglig för dem som vill veta mer eller direkt arbeta med att söka, finna och skörda berättelser.

För närvarande arbetar jag mycket med kommuner, folkrörelseorganisationer, universitet, näringsliv och ideella organisationer. Jag är också involverad i en del internationella utbildningar där jag visar dramaturgin i Storytelling och hjälper dem att sätta berättelserna i arbete.

Den 8 och 13 mars har jag kurs hos Marknadsföreningen Stockholm: http://www.mis.se/event/kurs-storytelling/

Den 15 mars klockan 14 håller jag ett direktsänt webinar tillsammans med Meltwater. Se mer på http://www.meltwater.com

Jag som skrev dessa rader och alla de etthundrasex tidigare nyhetsbreven heter Matts Heijbel. Vill du inte längre vara med så kan du avbryta prenumerationen här under. Vill du istället gå med som prenumerant eller tipsa om nyhetsbrevet så kan man registrera sig via http://www.storytellers.se

Hälsar

Matts Heijbel

Stockholm 19 januari 2018