Alla sjunger

Efter tusentals skördeuppdrag inom Storytelling i Sverige och internationellt hör jag nu försök att vrida om orden till Storyselling, Storybuilding, Storydoing och t o m Modern Storytelling.

Suck.

Alla lyssnar ju och berättar, det är en naturlag som förstås inbegriper människan och hennes organisationer. När det kommer till Corporate Storytelling så blir frågan hur vi kan lyssna och vad vi vill berätta och varför.

Lägereldarna i sociala media ger utöver irl-mötena nya arenor och mötesplatser. Men bästa storyn vinner oavsett.

robin-944887__340

Också fåglarna berättar. De sjunger och människan reagerar emotionellt och lägger till. Som den om den lilla grå fågeln vars sång rörde Gud så starkt att Gud la en droppe av Kristi blod på fågelns bröst och kallade henne Rödhake.

Den som en gång stött på och hört (se länk här nere) rödhaken glömmer henne aldrig.

Så om man nu tror på att också människan är ett berättande djur så blir frågan hur ska vi hantera det då? Hur ska vi lyssna av bruset, skörda och sätta berättelser i arbete?

Jag har genom åren utvecklat den s k Heijbelmodellen, en workshopmetod där jag garanterar en första skörd av affärsbärande berättelser – redan första dagen

Låt dem sen berätta

• sök
• finn
• skörda

Hör rödhaken: https://lnkd.in/gW-5mqb