Vad låter ni?

När jag håller workshops lyssnar jag på gruppens läte innan deltagarna tystnar och jag ska börja. Ljudet av rösterna säger så mycket. Sen ska jag, i mitt uppdrag, söka berättelser och ljud som är företagets röst.

19.8.17.001.jpeg

När det kommer till Corporate Storytelling handlar det, för mig, och för alla framgångsrika företag, om organisationens röst. Inte om hur den enskilde kan bli en bra retoriker eller att den ska träna sig i rätt kroppsspråk – på individnivå.

Dra dig i örat klia dig på axeln om du vill. Som flockmedlem i företag och organisationer är du helt enkelt en del av något större, det gemensamma varumärke som ni bygger tillsammans. Det här är inte en individfråga.

Alla organisationer består av människor och organisationer behöver berätta för att synas och finnas och för att dela meningen med vad de håller på med. De behöver också få kunder, brukare, klienter etc att förstå och i bästa fall känna in meningen med det hela.

Om man berättar får man svar och dessa svar bidrar sen till att lägga grunden till nya lösningar, digitala eller jordiga. Orden gör att alla förstår vad som pågår. Verksamheterna kan sen utvecklas utifrån den dialog som Corporate Storytelling bidrar med

Så frågan blir vad säger ni som grupp? Hur ropar ni och lyssnar in reaktionerna?