Nyhetsbrev 104: Ses vi den 25e augusti?

Detta brev gick idag ut till mina prenumeranter. Vill du också ha det så kan du mejla matts@storytellers.se och skriva nyhetsbrev ja tack.

Ska vi ses den 25 augusti?

Hej Storytellervän
Detta är det etthundrafjärde nyhetsbrevet från Storytellers. Jag, Matts Heijbel, reflekterar här sen många år, kring Storytelling i och om organisationer. Jag berättar om vad jag tycker mig se på storytellingfronten. Du får nyhetsbrevet för att du bett om det eller för att våra vägar har mötts.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
I slutet av brevet kan du läsa att jag gärna ser dig som gäst på ett morgonseminarium i nästa vecka, den 25e augusti, på K22 i Stockholm. Gratis är det.
Jag arbetar förstås hela tiden med en rad specialbeställda och skräddarsydda organisationsanpassade storytellinginsatser där jag tänder gnistor och stöttar dem som vill bygga berättande organisationer. Det är bara att höra av sig.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Som socialantropolog vet jag att all kultur bärs av berättelserna. Utan berättelser – ingen kultur. Utan kultur döende organisation. Så är det bara. Men kom ihåg att organisation är människor och männsikan är ett berättande djur som behöver berättelser för att orientera sig och överleva.
En vara eller tjänst utan berättelse är försvagad.
Man kan alltid fängsla med en bra story men inom företag och organistioner måste man också använda denna insikt på ett varsamt sätt. Berätta om verkliga händelser befolkade av människor. Jag kallar det organisationsfolklore.
Berättelserna finns överallt kopplade till produkterna och tjänsterna. Bland medarbetare, kunder, ägare, media, grannar och omvärld i största allmänhet. Berättelserna visar var vi kommer i från, vad vi kan, varför vi håller på, var vi befinner oss i dag och vart vi är på väg.
Jag var för några dagar sedan hos ett stort internationellt företag där den gamla svenska och europeiska delen i modern tid förvärvats, som det heter, av ett amerikanskt bolag.
Jag ledde ett skördearbete där vi ville leta efter en repertoar av sanna anekdotiska berättelser om företaget och det amerikanska kulturinträdandet. Då berättade en kemiexpert i företaget att hen fått en besvärlig fråga från verksamheten i Italien.
Experten tyckte frågan var jobbig och krävande och bestämde sig för att skjuta problemet framför sig till nästa dag. Några amerikaner var dessutom inkopierade i mejlet och när experten kom till jobbet nästa dag hade en amerikan svarat: What a great opportunity!!!
Då insåg kemiexperten att det hen såg som ett problem såg amerikanen som en möjlighet. Där mötte det gamla svenska och europeiska det amerikanska nybyggartänkandet.
Entreprenörstypen kan tycka att det inte blev som vi tänkt men sedan gett det en andra tanke. Vad blev det då? Från problem till möjlighet, alltså.
Sådana händelser är en bra skördeplats för Storytelling in and about organizations.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag märker att det är rätt många som nu utmanar mig, den gamle Mr Storyteller som jag blivit kallad. De erbjuder storytellingtjänster och talar om att det egentligen borde heta, typ, storydoing, storylistening, storyselling.
Men gå inte på ordleken. Människan byggs av kultur och kulturen bärs av berättelser.
Frågan blir då vilka berättelser som finns om organisationen, varorna och tjänsterna. Och vilka vill man samla in i omvärlden och sända ut i varumärkesbyggandet.
Det är inte så konstigt. Jag kan hjälpa till att hantera detta på ett enkelt och tydligt sätt. Jag kan faktiskt på en enda dag hjälpa din organisation att skörda en första grundrepertoar och även få den filmad – om ni vill.
Jag går enligt den gamla principen Show dont tell. Alltså prata inte bara om det utan gör det! Jag har jobbat med hundratals företag och organisationer och vet att berättelserna alltid är grunden till framgång.
Målet är därför förstås att bygga en berättande organisation.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag följer sedan många år internationella diskussioner om Storytelling och om berättelsens kraft. Det är verkligen fantastiskt med storytellingevangelisterna som det finns gott om – inte minst i USA.
Men vi är bra i Europa också och det finns många som ser med respekt också på oss här i Sverige när det kommer till Storytelling och emotionell kommunikation. Det märker jag inte minst när jag varit involverad i EU-sammanhang.
Redan på 80-talet talade kognitiva psykologer om storyns effekter på människan och hur den påverkar relationen mellan människor också när det kommer till organisationer och företag.
En Harvardforskare räknade ut att människan har 21 gånger (!) större möjlighet att ta till sig en story än att komma ihåg faktarapportering.
En stark och tydlig berättelse får oss att gå igång och en kreativ story kopplad till vår vardag får oss att direkt kunna dela en känsla och en upplevelse med en annan människa som rör sig i samma vardag.
Detta har forskarna till och med kunnat mäta hos deltagarnas hjärnaktiviteter när försökspersonerna delar en berättelse. Det är kommunikation i ordets ädlaste bemärkelse. Kommunikation betyder nämligen: Göra gemensamt.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Den 25 augusti, om en vecka alltså, har jag tillsammans med varumärkesgurun Ulf Bergman Stolt ett morgonseminarium där vi bjuder in gäster till vårt konferensrum på K22 på Krukmakargatan på Södermalm i Stockholm.
Det är gratis men du måste anmäla dig innan för att se om du får plats och för att du ska få portkod m m. Vill du komma så skriv ett mejl till matts@storytellers.se med rubriken 25 augusti.
Jag berättar garanterat power-point-fritt hur man söker, finner och skördar stories. Jag visar exempel. Show dont tell.
Ulf Bergman Stolt berättar om hur han tycker skörden ska användas och distribueras. Frukost från 08.01. Jag och Bergman Stolt håller sen på mellan 08.30-09.30. Sen finns det utrymme för eftersnack för den som vill.
Jag har möjlighet att sälja min bok Storytelling befolkar varumärket, tredje upplagan till förlagspriset 200 kr inkl moms. Betydligt billigare än i handeln alltså. Du tar en bok och förlaget skickar faktura.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det var allt för denna gång. Jag som skriver detta och alla tidigare nyhetsbrev heter Matts Heijbel. Vill du ha kontakt med mig och min kompetens så skriv till matts@storytellers.se så kan vi diskutera.
Om du vill engagera mig så kör jag allt från små föreläsningar till hela workshops med skördefest med garanterad skörd till processer som bygger berättande organisationer.
Vill du inte ha det här nyhetsbrevet så kan du vända det med ett Nej tack.
Tack för den här gången
Hälsar
Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge 18 augusti 2016