Vad har du här att göra?

Summan av berättelserna om de människor som är medarbetare och kunder/klienter lägger ett pussel som tillsammans kan sägas bygga och befolka varumärket. Det gäller förstås i allra högsta grad mindre idédrivna organisationer men faktiskt också stora. Jag har, till exempel, för att försöka befolka en EU-struktur, ibland kastat ut frågan: Varför är du här? Är du här frivilligt? Vad var det som hände?

Där kan man säga att de personliga varumärkena lånas in för att befolka det övergripande varumärket. Och faktum är att många har svar på just den frågan: Varför är hen här? Är hen här frivilligt?

När jag håller mina halvdagar enligt Heijbelmodellen med inspirationsföreläsning, workshop och skördefest så kommer alltid en samling av dessa, ofta emotionella personliga berättelserna, som en del av det man kan jobba vidare med.

Sen behövs förstås den stora övergripande berättelsen även om den gärna förstås också befolkas med de personliga varumärkena som russin i kakan. Man får det man frågar efter det är en del av det som är så fantastiskt med storytelling / storylisteningverktyget.