Nyhetsbrev 98: Gusten ropar i fabriken

Detta nyhetsbrev gick igår ut till nära 3000 prenumeranter. Vill du också vara med på sändlistan? Gratis förstås och lätt att lämna med ett knapptryck om du tröttnar. Skriv till matts@storytellers.se och sätt rubriken Nyhetsbrev ja tack så är du med.

Nyhetsbrev 98:

Hej Storytellervän

Det är nu dags för det nittioåttonde nyhetsbrevet från Storytellers.se där jag bjuder in till seminarium och också berättar om Gusten som ger tröst och kraft i fabriken trots att han inte längre finns bland sina arbetskamrater.

Du får nyhetsbrevet för att du bett om det eller för att vi samarbetat eller bytt visitkort eller för att vi tillsammans har resonerat apropå Storytelling. Jag som skriver är, nu som alltid, Matts Heijbel, författare och journalist med socialantropologisk bakgrund. Jag har missionerat och hjälpt företag och organisationer under hela 2000-talet att komma igång och använda Storytelling i och om organisationer.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Om du har lust och möjlighet så får du gärna komma till ett av mina öppna kostnadsfria seminarier som rullar på år efter år. Nästa seminarium är i Stockholm den 26 augusti. Jag berättar då om hur man hanterar Corporate Storytelling, hur man kan tänka och jag ger exempel på hur det kan låta när man sysslar med Corporate Storytelling. Jag visar storyfilmer och ger muntliga exempel och du kan också köpa senaste upplagan av min bok till nettopris, om du vill.

Inte en enda Power Point. Mer om hur du anmäler dig till 26 augusti läser du längre ned.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Organisationsberättelser och företagsfolkore är alltid viktiga inslag när man bygger framgångsrika organisationer. Utan berättelser finns man inte. Man behöver inte försöka synliggöra verkligheten med sagor och slogans eftersom de riktiga berättelserna alltid vinner.

Berättelserna finns och man kan arbeta för att söka, bygga, finna och använda dem. Varje tes om hur en organisation är och vill vara behöver bekräftande berättelser för att bli synlig. Påstår man att man har driv så behövs en bekräftande berättelse. Påstår man att man är till nytta för kunden så kräver det en sann händelsebaserad berättelse för att bli trovärdigt.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Många talar om att ”det sitter i väggarna”. Nå då så, vad är det som sitter i väggarna? Finns det någon berättelse om en händelse som bekräftar detta påstående? Talar man om att man är van att ta i och att man kan åstadkomma det lilla extra när det kanske känns motigt så ska det förstås finnas berättelser i företagets kollektiva minne som backar upp detta påstående. Det handlar om ett kulturkapital.

När jag jobbade med Stora Enso under våren och försommaren 2015 så sökte vi och skördade berättelser. Alla anställda vid Stora Ensos pappersbruk i Hyltebruk var involverade i något som jag skulle vilja kalla en storyextas. Jag hade fått möjlighet att i steg ett skola in en 40-grupp från de anställda som backade upp mig under dagen när alla var samlade från pappersbruket var samlade.
Tillsammans med 40-gruppen fick jag fram mängder av berättelser om papperstillverkarfolket som i generationer försett världen med de allra bästa papperskvaliteterna och som har en stark stolthet och ett genuint jävlar-anamma.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Den här mycket speciella berättelsen är en av alla vi sökte, fann och skördade från fabriken i Hyltebruk vid Nissan.

På 90-talet hände det som händer ibland, en av de stora pappersmaskinerna havererade i fabriken. Det var natt och det kändes tungt och besvärligt för skiftlaget som med hjälp av dessa maskiner och den småländska skogen skapar papper i världsklass. Produktionen måste helt enkelt gå vidare snarast, the show must go on.

Så det var bara att kavla upp ärmarna och börja reparationsarbetet. Maskinerna kan inte stå. Det var natt och folk ville gå hem. Men det gör man inte man gör färdigt. Många svor och klagade och kände sig missmodiga när de slet med maskinen för att få ordning på pappersbanan igen.

Då hördes en man långt inne i maskinen som stilla sjöng och visslade. Kom igen nu. Vi grejar det här, menade han. Det var Gusten, en känd profil på bruket. Leendena spred sig över nattliga svettiga ansikten och arbetet med verktygen kändes lättare. Arbetet gick vidare och i gryningen var maskinen igång igen.

Tack vare Gusten.

Nu är Gusten borta men fabriken finns kvar och även maskiner från Gustens tid. Det händer förstås även idag att maskinbanor i denna processindustri havererar. Men numera inträffar då det märkliga att några tycker sig höra Gusten vissla och stilla sjunga i fabriken. Någonstans där uppe under taket. Då hämtar arbetarna kraft och säger att det sitter i väggarna: Gusten är med oss. Vi ger oss inte!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Om du vill höra mer om Gusten och andra fantastiska människor som bär berättelserna i privat, offentlig och ideell sektor så är du välkommen som min gäst 26 augusti på Krukmakargatan på Söder i Stockholm. Vi börjar med lite mingel vid 13.30 sen berättar jag och visar lite filmer mellan 14-15 och sen finns det tid för eftersnack för den som vill därefter.

Vill du bli min gäst så skickar du ett mejl till matts@storytellers.se där du berättar lite vem du är och varför du vill komma så återkommer jag med exakta uppgifter som portkod med mera. Sätt rubriken 26 augusti i mejlet. Jag bjuder, det kostar ingenting.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Det var allt för denna gång. Jag som skrivit detta och de nittiosju tidigare nyhetsbreven heter Matts Heijbel. Jag är den mest erfarne inom Corporate Storytelling i Sverige och har arbetat med hundratals företag och organisationer de senaste femton åren. Vill du att jag kommer och berättar eller hjälper er igång med att söka finna och skörda berättelser så hör av dig.

I den så kallade Heijbelmodellen kan jag garantera berättelser redan första dagen och vill ni ha dem på film och visa dem redan samma kväll så går det också med rätt planering.

Vill du inte ha brevet längre så kan du vända det med ett Nej tack så tar vi bort dig ur sändlistan.

Hälsningar
Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge 17 augusti 2015