Utan berättelse lyfter ingen tes

Jag läste en text av Ashraf Ramzy där han berättade att han som ung nyexaminerad strategikonsult för drygt 25 år sedan fick en fråga av en erfaren äldre strategikonsult.

– Vad tycker du då som nyexaminerad att en strategikonsult är för något och vad ska en sådan göra?

Ashraf Ramzy svarade, på sitt ungdomliga universitetsakdemiska vis, med en teoretisk förklaring som han inte minns längre men han utgår från att den förmodligen var ”fånig” eftersom han då ännu inte varit i strategikonsult-verkligheten utan ännu så längre bara i teorin.

Då svarade den erfarne ungefär som att att strategi är att fokusera rätt. Taktik är att lägga upp en plan på rätt sätt. Genomförandet är att få till det hela enligt plan.

Det är kul med sådana där teser. Men det räcker inte.

För mig som en Corporate Storyteller är det emellertid viktigt att befolka steg som dessa. Vad betyder detta?

Hur går det då till när man väl fokuserar rätt? Sök en händelse som visar och berättar och visar detta.

Hur lägger man sen upp sin plan? Exemplifiera då med en verklig händelsebaserad berättelse vad detta kan innebära.

Genomförandet vad betyder det? Här behöver man förstås också en händelsebaserad befolkad berättelse : Så gick vi tillväga!

För att föra ned teori till levande bilder behövs berättelser. Då tänker man storytellingaktigt.