Vet tre så vet alla…

I Havamal, de fantastiska nordiska guda- och hjältesångerna, finns Den Höges sång. Den Höge Oden säger, förenklat: Vet tre så vet alla. (veta det tre så veta världen).

Man ska alltså hålla hemligheter mellan två. Annars är snacket igång.

Men, tvärtom, om vi inte är hemliga utan vill ha spridning då?

Just det, se bara till att tre vet så vet snart alla om det man berättar har betydelse och om det säger något viktigt. Jag tänker förstås på sociala media där man lyssnar av och ropar ut.

Corporate Storytelling vill att berättelserna ska spridas och få vingar. Informella berättare i och kring organisationer, ibland oavsett kön förtalade som skvallerkärringar, är viktiga budbärare. Nyfikna människor som lyssnar, tolkar och berättar. Jag gillar dem.

Berättelserna är alltså grunden för allt socialt liv och de får samhället att fungera.

Sysslar man med storylistening / storytelling så bygger man alltså helt enkelt framtid.