Nyhetsbrev 97: Bli min gäst nästa vecka och litet om ananaspizzan

Detta nyhetsbrev gick i kväll ut till närmare 3000 prenumeranter. Vill du också vara med på sändlistan så anmäl dig på storytellers.se

Nyhetsbrev 97

Hej Storytellingvän Detta är det nittiosjunde nyhetsbrevet från Storytellers. Du får det för att du bett om det, har varit på mina seminarier eller för att vi har mötts, samarbetat eller växlat visitkort.

Läs längre ned om mitt öppna morgonseminarium nu på tisdag den 14e april. Jag kommer att bjuda på några spännande insikter om berättelsens kraft i arbetslivet. Kul och nyttigt.

Jag som skriver detta och som skrivit de tidigare 96 breven genom åren heter Matts Heijbel. Jag är författare och journalist med socialantropologisk bakgrund. I 15 års tid har jag envist missionerat för berättelsernas betydelse i privat, offentlig och ideell verksamhet. I ledarskap, sälj, marknadsföring och organisationsutveckling. Jag ser alla organisationer som tribes och flockar med ett uttalat uppdrag i marknadsdjungeln.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

För en tid sedan var jag anlitad som föreläsare och workshopledare i en PwC-utbildning för toppledare i kommunal verksamhet. En deltagare var ansvarig för maten i en större kommun. Han berättade entusiastiskt om hur de vid ett tillfälle ordnade grillfest för boende på ett äldreboende.

Alla, även rörelsehindrade, skulle få vara med ute. Verkligen alla, vilket innebar att en del människor som inte varit utomhus på lång tid fick andas frisk utomhusluft och dessutom delta i grillfesten. Det gav en tid av blixtrehabilitering av de gamla. En enda grillfest.

Då mindes jag, i min tur, en berättelse som jag hittade i mitt arbete för några år sedan med den västsvenska Skolmatsakademin. Telefonen ringde en lördagskväll hemma hos en kvinna som arbetade i skolmatsalen på ett högstadium. Pappan som ringde bad djupt om ursäkt för att han störde.

Han förstod mycket väl att man egentligen inte gör så. Men han var bara tvungen. Hon var inte så road men undrade förstås vad pappan hade på hjärtat.

– Min son som går på er skola fyller år i morgon, sa mannen. Och i vår familj har vi en tradition att den som fyller år får bestämma precis hur födelsedagen ska firas och exakt vad man ska äta, in i minsta detalj.

Han berättade vidare att det enda som sonen nu kunde acceptera som mat var skolans egen ananaspizza. Den var det bästa han visste att ha på tallriken. Men hur gör man nu denna fantastiska pizza,  kunde hon möjligen ge ett recept och några råd….?

Pappan fick receptet och några råd. Skolmatskvinnan kände sig både stolt och nöjd, trots att hon blivit störd på sin fritid.

Enkla händelsebaserade berättelser hämtade från verkligheten. Berättelser som i ett enda slag befolkar ett varumärke, visar kompetens och värderingar. Skolmatsberättelsen kan bygga stolthet och ge respekt för en verksamhet som ofta diskuteras av media, föräldrar och barn. Många skolor levererar nämligen fantastiskt god och uppskattad mat trots magra budgetar.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Vill du bli min gäst i Stockholm den 14 april på morgonen så gå in på http://www.storytellers.se och läs när, var och hur och anmäl dig där. Du får som gäst höra en rad bra berättelser och lite resonemang kring storytelling / storydoing / storylistening / storyselling / storybuilding etc. Du har också möjlighet att resonera lite kring verktyget och du kan köpa min bok Storytelling befolkar varumärket, till förlagspris.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jag som skrev dessa rader heter Matts Heijbel. Om du inte vill vara med i sändlistan längre så kan du vända det med ett: Nej tack! Så tar vi bort dig. Vill du veta mer om ämnet eller ha hjälp att själv söka, finna och skörda de berättelser som befolkar ditt varumärke så kan du kontakta mig.

Jag har en idiotsäker metod där jag kan garantera en första skörd på en halvdag. Du kan också läsa mer om det på http://www.storytellers.se

Hälsn Matts Heijbel

Grödinge / Stockholm 7 april 2015