Nyhetsbrev 96: Han ringde för att tacka

Hej Storytellervän
Detta är det nittiosjätte nyhetsbrevet från Storytellers. Jag, Matts Heijbel, reflekterar här, sen drygt tio år, kring Storytelling i och om organisationer. Jag berättar om vad jag tycker mig se på storytellingfronten. Du får nyhetsbrevet för att du bett om det eller för att våra vägar har mötts.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
I slutet av brevet kan du läsa lite om mitt återkommande lilla morgonseminarium som jag bjuder in till nästa vecka. Dessutom berättar jag om utbildningar som är inplanerade i februari. Jag arbetar förstås också hela tiden med en rad specialbeställda och skräddarsydda organisationsanpassade storytellinginsatser där jag tänder gnistor och stöttar dem som vill bygga berättande organisationer..
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag jobbar då och då med Svenska Kyrkan. Organisationen förlorar många medlemmar varje år, ofta för att människor inte vill betala kyrkoskatt. Om kyrkan vore bättre på att berätta så skulle kanske medlemsminskningen minska och respekten för vad kyrkan egentligen håller på med utöver dop, bröllop och begravning skulle stärkas. Det kan mycket väl vara små, enkla händelsebaserade berättelser som denna som jag fick från en diakon.
Kyrkan har många öppna verksamheter som till exempel när äldre människor kommer tillsammans i någon av kyrkans lokaler för att handarbeta tillsammans och ha någon att tala med. Många som är ensamma får här vara tillsammans över ett handarbete och en kopp kaffe. Hantverket säljs och pengarna går till behövande.
En dag ringde diakonens telefon. Hon hörde en mansröst som sa att han ville tacka. Tacka, för vad då undrade diakonen.
– Jag vill tacka för att jag har fått tillbaks min fru, sa han.
Han berättade att hon blivit pensionär för något år sedan och då gick luften helt ur henne. Dagarna i ända gick hon och putsade och dammade i lägenheten. Hon blev allt mer tyst och inbunden. Mannen försökte få henne att rycka upp sig hon behövde inte putsa och städa hela tiden. Det var då hon sökte upp en handarbetsgrupp och fick träffa lite nya människor. Då vände det, hon blev glad och öppen och hade så mycket att berätta.
– Det var det jag vill tacka för, sa mannen. Att jag fick tillbaks min fru glad och öppen som förr.
Konstigare än så behöver storytelling inte vara. Detta är en sann liten händelsebaserad berättelse om vad en öppen verksamhet kan betyda för människor. Om Svenska Kyrkan berättar mer om dessa små händelser så ökar kunskapen och respekten för verksamheten och kanske leder det ytterst till att medlemstappet minskar.
Svenska Kyrkan utför ett fantastiskt arbete som egentligen bara de inblandade känner till. Precis som företag behöver kunder så behöver kyrkan medlemmar. Men då måste de berätta.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det finns många sammanhang där man kan ta fram storytellingverktyget och reflektera över hur det ska användas vid olika situationer. Jag diskuterar exempelvis för närvarande med en ny stadsdel, ett företag inom tillverkningsindustrin, några myndigheter inom vård, omsorg och tillsyn, ytterligare en kommun etc.
Ibland är det förändringsprocesser som pågår och som behöver berättelser som pekar framåt. Ibland handlar det om att söka och beskriva visioner om Alternativ Produktion eller nya värdegrundstankar. Det kan ibland handla om ren rekrytering eller om sälj. Bara man vet vad man vill så går det alltid att strategiskt ta upp och ställa in storytellingverktyget.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag följer sedan många år internationella diskussioner om Storytelling och om berättelsens kraft. Det är verkligen fantastiskt med storytellingevangelisterna som det finns gott om inte minst i USA. Men vi är bra i Europa också och det finns många som ser med respekt också på oss här i Sverige när det kommer till Storytelling och emotionell kommunikation.
Redan på 80-talet talade kognitiva psykologer om storyns effekter på människan och hur den påverkar relationen mellan människor också när det kommer till organisationer och företag. En Harvardforskare räknade ut att människan har 21 gånger (!) större möjlighet att ta till sig en story än att komma ihåg faktarapportering.
Det finns forskning som påstår att hjärnkemin påverkas av berättelser eftersom de påverkar känslorna vilket i bästa fall kan leda till att stresshormoner minskar och ”lugn-och-ro-hormonet” oxytocin ökar när vi får vila i en story som angår och berör oss.
Det påstås att oxytocin ökar social interaktion, underlättar inlärning och stimulerar läkande och helande. Jag är inte mannen att tränga djupare i detta men vi anar ju förstås alla av egen erfarenhet det där med berättelsens kraft.
En stark och tydlig berättelse får oss att gå igång och en kreativ story kopplad till vår vardag får oss att direkt kunna dela en känsla och en upplevelse med en annan människa som rör sig i samma vardag. Detta har forskarna till och med kunnat mäta hos deltagarnas hjärnaktiviteter när försökspersonerna delar en berättelse. Det är kommunikation i ordets ädlaste bemärkelse. Kommunikation betyder nämligen: Göra gemensamt.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Den 12 februari, om en vecka alltså, har jag nästa morgonseminarium där jag bjuder in gäster till mitt konferensrum på K22 på Krukmakargatan på Södermalm i Stockholm. Det är gratis men du måste anmäla dig innan. Se hur man gör på http://www.storytellers.se och scrolla ned till rubriken: Bli min gäst den 12 februari.
Den 19 februari har jag dessutom en tre timmars kvällskurs som arrangeras av Mis, Marknadsföreningen i Stockholm. Mer om den finns på Mis.se Det kommer sen mer under våren som jag berättar om löpande på bloggen och i detta månatliga nyhetsbrev.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det var allt för denna gång. Jag som skriver detta och alla tidigare nyhetsbrev heter Matts Heijbel. Vill du ha kontakt med mig och min kompetens så skriv till matts@storytellers.se så kan vi diskutera. Om du vill engagera mig så kör jag allt från små föreläsningar till hela workshops med skördefest med garanterad skörd till processer som bygger berättande organisationer.
Vill du köpa min bok Storytelling befolkar varumärket till förlagspriset 200 sek inkl moms plus porto så mejla mig så ger jag beställningen till förlaget. I bokhandeln är boken betydligt dyrare.
Vill du inte ha det här nyhetsbrevet så kan du vända det med ett Nej tack.
Tack för den här gången
Hälsar
Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge 5 februari 2015