Nyhetsbrev 95

Idag har detta Nyhetsbrev Nr nittiofem gått ut till närmare 3000 prenumeranter. Det handlar bland annat om det nya Corporate Storytellingspel som jag är med att ta fram och det bjuder in till nästa morgonseminarium som jag bjuder in till i veckan.

Nyhetsbrev 95

Hej Storytellervän

Detta är det nittiofemte nyhetsbrevet från Storytellers. Jag reflekterar här, sen drygt tio år, kring Storytelling i och om organisationer och berättar om vad jag tycker mig se på storytellingfronten. Du får nyhetsbrevet för att du bett om det eller för att våra vägar har mötts.

Jag som skriver detta liksom alla de nittiofyra tidigare breven är Matts Heijbel, Sveriges mest erfarna konsult inom Corporate Storytelling. Jag är författare och journalist med socialantropologisk bakgrund och har arbetat inom detta område tillsammans med hundratals företag och organisationer genom åren. Jag har också lett utbildningar både vid universitet och högskolor och företag inom detta område. Som antropolog är det självklart för mig att alla mänskliga sammanhang bärs av sina berättelser.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Vill du träffa mig helt kort och höra mer om detta fantastiska ämne så är du välkommen till mitt nästa morgonseminarium som är nu på torsdag 15 januari på K22, Krukmakargatan 22 på Söder i Stockholm. Skicka i så fall ett mejl till matts@storytellers.se med rubriken 15 januari. Skriv några rader om vem du är och varför du vill komma så återkommer jag med koder etc. Vi börjar med mingel klockan 08.30, jag berättar och exemplifierar sen mellan 09.00 – 10.00. Därefter finns det möjlighet för lite eftersnack för den som så vill. Jag bjuder så det är alltså gratis.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Är du toppledare i offentlig sektor så kan jag för övrigt berätta att jag är en del av pwc:s Toppledarprogram 2015 och jag är dessutom bland annat inbokad den 19 februari för en kortare kvällskurs hos Mis, Marknadsföreningen i Stockholm. Se mer på mis.se

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jag är för närvarande involverad i ett projekt tillsammans med spelutvecklarna på Adludo. Vi tar fram ett storytellingspel med vars hjälp företag och organisationer själva kan söka och finna sina egna berättelser som kan bidra till att befolka deras varumärken.

Vi tror att det kan vara bra för exempelvis stora organisationer där man nu kan ta olika arbetsgrupper på olika kontor och kliniker till ett fikarum eller en gräsbacke. Det är alltså ett så kallat brädspel. Inga digitala plattformar eller appar utan spelkort som på ett enkelt sätt letar upp och bygger sanna berättelser från den egna verkligheten. Spelet är kostnadseffektivt och lättanpassat till organisationens egna behov och förutsättningar.

Vi kan skräddarsy spelet till det och det företaget eller den och den organisationen. Vi kan också utbilda interna spelägare som på egen hand kan driva processerna inom organisationen. Vill du veta mer om detta så är du välkommen att kontakta mig på matts@storytellers.se jag kan också berätta lite om det på morgonseminariet den 15 januari.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Vi har ju gått igenom julhelgerna nu och jag kan aldrig i juletid låta bli att tänka på berättelserna om Jesus. De är verkligen Storytelling i den meningen att allt man berättar om honom är ägnat att visa värderingar. Hur tänker en kristen? Hur agerar en kristen? Jag har jobbat en hel del med Svenska kyrkan men då handlar det inte om Jesus, som ju är själva affärsidén om man få säga så, utan om hur denna organisation arbetar.

Ska Svenska kyrkan minska det årliga medlemstappet så måste man bli bättre på att berätta om det dagliga arbetet och vardagen. Kyrkan står för stora insatser i samhället som man inte känner till om inte kyrkan berättar.

Detta gäller förstås alla organisationer. Berättar man inte så finns man inte. Samtidigt vill jag påstå att alla mänskliga verksamheter är i storytellingbranschen även om man inte tänkt på det. Vill man påverka berättelsen och befolka sitt varumärke så bör man alltså vara med och påverka. Man bör bli storymedveten för att nå framgång.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Vill du diskutera eventuella storytellinginsatser, utbildningar eller projekt så är du välkommen att kontakta mig. Jag kan bidra med allt från en kort föreläsning till hela kickoffer eller stora storytellingprojekt. Härligast och vackrast är förstås att få vara del i att bygga en berättande organisation.

Det var allt för denna gång. På storytellers.se finns över 1500 texter i ämnet och vill du läsa min bok Storytelling befolkar varumärket så finns den i nätbokhandeln men du kan också beställa den via mig så kommer den direkt från förlaget med en faktura. Till nettopriset 200 sek inkl moms. Porto tillkommer.

Tack för den här gången. Vill du inte ha nyhetsbrevet mer så kan du vända detta mejl med ett Nej tack så tar vi bort dig ur sändlistan,

Hälsar

Matts Heijbel

Stockholm / Grödinge

12 januari 2015