Fingertoppskänslan väcker sympati

Storytelling kräver fingertoppskänsla. Som konsument känner man sympati och önskar spontant att det ska gå bra för den tribe som berättar sina sanna berättelser. Det blir spännande att följa utvecklingen, menar Svante Nybyggars i en krönika i Dagens Media.

Jag håller förstås med och vill gärna lägga till att de sanna berättelserna får mest spridning och vind under vingarna om de tas ned till små anekdotiska delar, likt krokar i en långrev vilka tillsammans bär den stora berättelsen.

Det kan bli löjligt när jätteorganisationen talar om den enskildes medarbetarens känsla utan att ge exempel. Däremot kan ett händelsebaserat berättande emotionalisera till och med en världskoncern. Alla organisationer består förstås ytterst av människor. Från minsta fåmansföetag till internationella organisationer.

Organisation är människor i samarbete.

Om man väljer att befolka varumärket måste det därför hända något i en berättelse. Sätt scenen, för in människan och låt något sant och trovärdigt att hända rent konkret.

här skrev Svante Nybyggars.