Nu kommer Corporate Storytellingspelet

Tillsammans med spelutvecklare har jag nu varit med om att ta fram prototypen till ett spel som idiotsäkert kan skörda berättelser ur företaget eller organisationen. Från noll till skörd på några timmar.

Helt utan appar och digitala plattformar har vi medvetet tagit fram det utifrån ett klassiskt brädspelskoncept. Brädspel är det klassiska spelkonceptet typ Monopol, Finans etc. Men här finns inga tärningar och ingen tävling. Bara lägereldshäng.

Spelet kan skräddarsys till användarens organisation. Detta är kostnadseffektivt och bygger relationer utan att folk behöver hänga över skärmen eller koppla upp mot en speciell webbplats.

Det handlar alltså inte om tävling utan om samarbete där alla deltagares erfarenheter och synpunkter är lika mycket värda. På några timmar kan avdelningen eller gruppen skörda och diskutera sanna varumärkesbefolkande berättelser. Alla förstår.

Stora företag och organisationer som verkstadsindustrier och offentliga organisationer, typ landsting och kommuner, har grupper av människor som svårligen samlas kring skärmarna för att spela utifrån digitala plattformar men som lätt sätter sig i fikarum eller på gräsmattan och spelar fram dramaturgin i sina Corporate Stories.

Jag återkommer om detta, men kan redan nu lova att det funkar. Det är roligt och inspirerande. Vill du veta mer om detta kontakta matts@storytellers.se

Brädspelskonceptet är effektivt och socialt. Öga mot öga sitter man och får mänsklig kontakt och tröst utanför tangentbordsumgänget.