Vi måste få lätta på trycket

Jag stöter på många olika typer av berättelser när jag är ute och skördar i företag och organisationer. En speciell och spännande typ av berättelse, som människan ofta behöver, är ”Lätta-på-trycket-berättelser”.

Jag minns när den ledande socialdemokraten hur Anna Lindh, som jag för övrigt hade fått träffa, blev mördad och att hennes väninnor då mindes speciellt när de hade brukat träffas för att få kräkas över alla gubbar och betongsossar över ett glas vin. De lättade vid sina kräkträffar på trycket för att kunna få ny luft och gå vidare. Let the steam, alltså.

Inte minst i sälj- och omsorgsorganisationer kan denna typ av berättelser ha en viktig roll. Man måste förstås någon gång få berätta om ”alla j-a idioter som man stöter på”. Man måste få lätta på trycket för att kunna arbeta vidare.

Detta kan minska stress och spänningar i gruppen. Berättelserna kan också stärka den interna kamratskapen och ge stöd till medarbetarna när det gäller att hantera stressande möten och relationer med besvärliga kunder och klienter. Ofta tar dessa berättelser en intern ton av svart humor men de behövs.

Vi måste alltså ha möjlighet att lätta på trycket, på jobbet också.