Nyhetsbrev 92: Storyn ditt bästa verktyg & frukostinbjudan 26 augusti

Nyhetsbrev 92
Hej Storytellervän
Utan berättelser finns inte människan och de som har de bästa trovärdiga och sanna berättelserna vinner. Så är det bara. En naturlag skulle man nästan kunna kalla det.
Mer om det på min fria frukostföreläsning i Stockholm den 26 augusti. Se längre ned i nyhetsbrevet hur du anmäler dig.
Detta är hur som helst det nittioandra nyhetsbrevet från Storytellers. Det ska vara lättläst i alla datorer och även anpassat till dig som vill läsa det i mobilen. Du får det för att våra vägar har korsats eller för att du uttryckligen har bett om att få det.
Jag som skriver det heter Matts Heijbel. Jag är författare och journalist med socialantropologisk bakgrund och har arbetat fokuserat på Corporate Storytelling och / eller Storytelling i och om organisationer, deras produkter och / eller tjänster i femton års tid. I privata, offentliga och ideella organisationer. I Sverige och internationellt.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Storytelling är ett universellt mänskligt sätt att utrycka sig. Alla mänskliga samhällen och organisationer har i alla tider lyssnat och berättat för att förstå vilka de är, varför de håller på och varför de är speciella på något sätt.
Det gäller förstås 2014 också. I våra konkurrensutsatta företag och organisationer är det medvetna berättandet fortfarande ett underutnyttjat verktyg för att vinna fördelar. Berättelser kan också bifoga mervärden till varor och tjänster som ökar deras värde och bidrar till flockens framgång.
Oavsett om vi ser det eller inte så är våra verksamheter berättande även om vi inte tagit tag i verktyget och satt det i arbete för att få framgång och för att befolka våra varumärken.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ibland kan den personliga berättelsen adderas till organisationsberättelsen. Jag minns när jag i ett EU-sammanhang frågade en kvinna från Portugal vad det var som gjorde att hon så passionerat ville arbeta inom EU-byråkratin. Det kom nämligen aldrig fram eftersom hon talade organisation inte upplevelse när hon föreläste.
Jag tjatade på henne och frågade vad det var som hände någon gång i hennes liv som senare ledde till att hon i dag arbetade för ett gränslöst Europa.
Då mindes hon:
Hon kom ihåg att familjen hade åkt på campingsemestrar med bil när hon och syskonen var små. De reste mellan olika campingplatser i syd- och mellaneuropa.
De slog upp sitt tält och bodde några dagar på varje ställe. Manuela hittade snart de andra barnen som fanns där och lekte hela dagarna trots att de talade olika språk. Hon träffade tyska barn, franska barn, holländska barn, svenska barn och barn från Italien och Grekland.
Många av dessa nyfunna kamrater blev så småningom brevvänner och Manuela fylldes av insikten att världen är så mycket större än den hon hade vuxit upp i i norra Portugal. Hon ville därför ( än i dag ) träffa fler med andra erfarenheter och hon ville ”leka med dem” och lära känna dem.
Det var ytterst campingerfarenheterna som förde henne till jobbet som EU-byråkrat. Det är en EU-story och det är förstås där någonstans hon ska inleda sina föreläsningar om EU.
Inte med sin befattning, sin plats i den byråkratska organisationen. Utan med en personlig berättelse som sätter tonen för resten av föreläsningen och befolkar varumärket EU.
– Jag har aldrig tänkt på det så, sa hon.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Nu är det förhöst och ni i företagen och organisationerna planerar hösten och höstens aktiviteter. Kanske kick-offer och personaldagar, kommunikationsutmaningar med mera. Kanske man skulle kunna ta med storytellingkoncepten i tankarna?
Storytelling är ett fantastiskt verktyg som man kan ställa in på rekrytering, sälj, marknadsföring, ledarskap eller organisationsutveckling. Vet man vad man vill åstadkomma så är det dags att rigga verktyget.
Jag kommer den närmaste månaden att arbeta med statliga myndigheter, bostadsföretag, skolor, muséer och kvinnors nätverk. Jag kommer också att ha seminarier och undervisa i ämnet.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Vi närmar oss valet. Jag har under åren haft seminarieuppdrag i flera politiska sammanhang och jag förundras över vad dåligt partierna tar tag i berättandet. Jag vet att de talar om berättelserna och att många tror att de håller på med storytelling. Men det finns mycket mer att göra.
Dessutom ska man vara medveten om att de kraftfullaste berättelserna kan förflytta berg. Även sådana som man inte själv har initierat. De som varit med några år vet till exempel att Astrid Lindgrens berättelse om Pomperipossa fällde en hel regering en gång i tiden. Det var hon som betalade 102 procent i skatt och möttes av en arrogans av dåvarande finansminister Sträng som ytterst ledde till att regeringen föll.
Så berättelsen finns där. Vill du vara med att påverka vad som sägs, hur snacket går? Då är det dags både i ekonomi och politik att reflektera över de här frågorna.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
För några månader sedan kom den tredje omarbetade upplagan av min bok Storytelling befolkar varumärket. Den kan du beställa till förlagspris för 250 sek inkl moms och porto om du Sms:ar bokbeställning med fakturaadress till matts@storytellers.se så kommer boken direkt från förlaget med faktura. Det är billigare än i bokhandeln.
Vill du komma som min personliga gäst på frukostseminarium på Södermalm i Stockholm den 26 augusti så ser du flera detaljer om detta och hur du anmäler dig om du går in och läser på http://www.storytellers.se
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det var allt för den här gången. Jag som skrev heter Matts Heijbel. Vill du inte vara med längre så vänd detta brev med ett Nej tack! så tar vi bort dig ur sändlistan.
Hälsningar från Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge
13 augusti 2014