Nyhetsbrev 89: Var min gäst 24 april – och köp boken då om du vill

Hej Storytellervän

Så är det dags för det åttionionde nyhetsbrevet från Storytellers. Det första kom redan för drygt 10 år sedan, i september 2003. I dessa brev har jag envist propagerat, exemplifierat och missionerat för Corporate Storytelling in and about organizations. De finns alla i arkiv på storytellers.se

I dagarna har den tredje utökade upplagan av min bok: Storytelling befolkar varumärket kommit från trycket. Du, som är en av många tusen nyhetsbrevsföljare, har nu möjlighet att köpa ett eller flera exemplar direkt från förlaget för 240 sek inkl moms och porto, långt billigare än i bokhandeln. Men mer om det längre ned liksom om flera seminarier jag har i Stockholm 24 april, i Göteborg 13 maj och i Stockholm den 20 maj.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Polisförbundet för en facklig kamp för högre lön under slagordet: ”Vad är det värt”?

Så här kan det låta i polisens twitterflöde:

”Att hindra flicka som hoppar framför tåg och två år senare kontaktas av mamman som berättar att polisens insats var vändpunkten -vad är det värt?”

Eller:

”Spenderat fem timmar med att hålla nybliven änkas hand och trösta – vad är det värt?”

Eller:

”Har firat tolvslaget på nyårsafton med kollega i arresten, hållandes varsin hink framför spyende tonåringar – vad är det värt?”

Detta är faktiskt ett slags storytellinggrepp. Polisen säger inte här abstrakt att man räddar och skyddar och levererar trygghet i samhället eller liknande. Inte heller att man finns, typ när människor är i nöd. Vilket ju i och för sig är sant.

Man tar istället ett händelsebaserat grepp och öppnar twitterflödena. Vad var det som hände? Man befolkar kortfattat beskrivningen av sitt arbete. Detta är grunden i storytellingberättandet. Då får inte organisationssnacket plats.

Vad var det som hände? Beskriv det och befolka händelsen då uppstår bilder som visar meningen och nyttan med verksamheten. Så enkelt kan det ibland vara att ta steget från abstrakt teoretiserande till verklighetsbaserat berättande.

Hoppa över förspelet. Sätt en scen. Befolka och driv fram ett dramaturgiskt klimax. Avrunda gärna med en egen reflektion.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Det är så jag driver på i mina skördefester där vi söker, finner och skördar berättelser som sedan kan sättas i arbete direkt i rekrytering, ledarskap, sälj och marknadsföring.

Ofta har jag med mig filmare ur mitt nätverk så att vi direkt i anslutning kan ”sätta” berättelserna i en enda tagning. Då coachar jag berättarna att hoppa över organisationssnack, siffror och artigheter. Det hela bärs av grundmantrat: Vad var det som hände?

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Sen senast har jag bland andra jobbat med Svensk Energi och Svensk Fjärrvärme som arbetar med vad de ibland kallar lågintresseprodukter. Jag tycker faktiskt de jobbar med blodomloppet i samhället. De berättelser vi samlade var fantastiska vittnesbörd om meningen med att de finns.

Jag var också med på en poesiafton på Biblioteket i Stockholmsförorten Gröndal. De andra läste dikter. Jag berättade en Corporate Story. Det var lite oväntat i poesimiljön men jag fick blodad tand. Corporate Storytelling kan mycket väl i sin emotionalitet vara poetisk.

En fantastisk dag var när jag fick hålla i ett storytellingseminarium med och inför cirka 400 kvinnor som alla är företagare från hela Sverige och ingår i det nätverk av entreprenörsambassadörer som startades en gång av Maud Olofsson. Vi samlade troligen ett par hundra berättelser i grupper och med hjälp av två professionella filmare gjorde vi 20 storytellingfilmer.

Allt producerades på en och samma dag. Så går det att arbeta. Storytelling enligt Heijbelmodellen kan leverera en hel repertoar av filmer på en enda dag. Färdiga att visa. Det är det som är så fantastiskt. Men då krävs alltid en skräddarsydd inspirationsföreläsning anpassad efter tillfället och som, enkelt uttryckt, siktar mot hjärtat och inte mot den logiska hjärnan. Dessutom krävs bra coachning inför filmandet och gärna filmare som inte bara låter kameran gå utan som lyssnar, det vill säga gärna journalistiska teve-filmare.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jag har också arbetat med exempelvis Ericsson, Marknadsföreningen i Stockholm och många fler sen sist. Exempelvis Hässelby / Vällingby stadsdelsförvaltning i Stockholm Stad.

Där hörde jag en förskolechef berätta detta:

Hon kom till en förskola en dag. Det var en förskola i stadsdelen där alla barnen har ett annat modersmål än just svenska. Barnen rusade glatt och livligt fram till förskolechefen som de uppfattade som vilken fröken som helst. De började kramas och känna på hennes kläder.

Fröken, fröken, sa barnen. Vad har du för språk? Jag pratar svenska, svarade förskolechefen. Ja men hemma då, sa barnen. Jag pratar svenska hemma också.

Då blev det tyst i rummet tills ett av barnen sa: Stackars dig fröken som bara har ett språk.

Detta fick förskolechefen att reflektera. Vilka är det som är fattiga egentligen….?

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Så några erbjudanden. Vill du ha ett eller flera ex av den nya utökade upplagan av Storytelling befolkar varumärket så kan du få den till din adress till förlagspris vilket innebär totalt 240 sek inkl moms och porto. Mejla då matts@storytellers.se med din faktura- och leveransadress.

Vill du vara min gäst på Storyfrukost den 24 april. Den är kostnadsfri och börjar med mingel klockan 08.30 och föreläsning med filmer mellan 09.00-10.00. På Söder i Stockholm. Mejla i så fall matts@storytellers.se med titeln 24 april i rubrikraden och med några rader om vem du är och varför du vill komma. Då kan du också köpa min bok, om du vill.

Vill du komma på en kostnadsfri Storyfrukost i Göteborg så har jag nästa i samarbete med Plyhm Kommunikation 13 maj. Mejla i så fall matts@storytellers.se med rubrikraden 13 maj så återkommer jag med detaljer.

Vill du gå på en halvdagsutbildning som jag håller tillsammans med Marknadsföreningen i Stockholm en halvdag 20 maj så gå in på Marknadsföreningens hemsida och titta på erbjudandet och anmäl i så fall intresse där.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Det var allt för denna gång. Jag som skriver detta och som står för varje ord i detta och alla tidigare nyhetsbrev heter Matts Heijbel. Jag har drivit Corporate Storytellingfrågorna i Sverige i 15 års tid och kan komma till dig eller er också om ni vill. Jag ger allt från enstaka föreläsningar till att driva hela projekt i riktningen ”berättande organisation”.

Vill du inte ha nyhetsbrevet längre så är det bara att vända detta mejl med ett Nej tack! Så tar jag bort dig ur sändlistan.

Tack för denna gång hälsar

Matts Heijbel

Stockholm / Grödinge 16 april 2014