Nyhetsbrev 87

Det här nyhetsbrevet har i dag gått ut till alla prenumeranter. Vill du också få detta, självfallet kostnadsfritt, så mejla till matts@storytellers.se

Nyhetsbrev 87
Hej Storytellervän

Här kommer det åttiosjunde nyhetsbrevet från storytellers.se som du får för att du bett om det. Det är jag, Matts Heijbel, som berättar om tankar som jag haft sedan det förra brevet apropå storytelling i och om organisationer. Storytelling är, rätt använt, ett mycket kraftfullt kommunikationsverktyg som kan användas vid ledarskap, marknadsföring, sälj och rekrytering.

Se längst ned om mitt nästa frukostseminarium den 18 februari.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hon var helt utbränd. Satt bara på golvet och tittade helt utmattad framför sig när familjen hade gått på morgonen. Att lämna hemmet och gå ut och gå var det inte frågan om hon var alldeles för skör för det. Hon hade gått in i den så kallade väggen.

Men en hund? Kanske en hund kunde vara något? Då måste hon ju helt enkelt gå ut varje dag.
Hon skaffade därför en hund och han var, visade det sig, lika mycket under isen som hon. En rätt hopplös men söt liten hund, tyckte familjen. Gullig.

Då kom hon i kontakt med doglistening och ville senare bli vägledd och coachad för att själv dra igång en sådan verksamhet i egen firma. Hon fick kommentaren av rådgivaren där hon sökte stöd för sin affärsidé: Men du måste ju försörja dig lilla gumman. Hundpsykologi går ju inte att leva på.

Det gav henne en sådan ursinnig jag-ska-visa-dem-energi att hon idag har en bred hundverksamhet och för någon månad sen kom hennes första bok om människan och hunden.

Jag har uppdrag av Tillväxtverket att söka sanna händelsebaserade berättelser om kvinnor som företagare. Tanken är att berättelserna ytterst ska öka och stimulera kvinnors företagande. Det är fortfarande betydligt fler män än kvinnor som är företagare i Sverige.

Hon fick nu ta tag i sitt företagande själv och utan stöd från samhället men ofta får kvinnorna faktiskt ett positivt och bra stöd och hjälp att starta eget vilket skapar arbetstillfällen och möjligheter för dem på arbetsmarknaden. Jag skriver en del om detta på storytellers.se

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jag var nyligen på ett uppdrag i Dellenbygden i Hälsingland. Det handlade då om att söka berättelser som ska få resande att stanna upp och upptäcka denna kulturbygd som också är en utvecklingsbygd med nyföretagande. Därför måste det till nya berättelser också. Det räcker inte med blånande berg och hälsingegårdar. Fäbodvallarna måste kanske kopplas till modernt kvinnoföretagande och hälsingekulturen som varit statarfri måste kanske speglas också i bilder ur 2010-talet.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

När man arbetar med storytelling i och om organisationer och platser är det viktigt att reflektera över vilka berättelser man önskar sig och vilka berättelser man behöver. De finns men en strategisk tanke är viktig när man dukar bordet med en storyrepertoar.

Precis som i släkten så väljer man sina berättelser. Det är ingenting konstigt med det. Vilka berättelser behöver vi för att bli vackra och framgångsrika? Vilka berättelser vill vi inte ha med oss?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

• Håll berättelsen kort. Några minuter är lagom. Speciellt om du filmar den.

• Sätt scenen, befolka berättelsen och sök en konflikt eller ett klimax som man kan förhålla sig till och ha en synpunkt på. Man behöver inte nödvändigtvis tycka samma som andra men man förhåller sig till samma händelse. Här skiljer sig storytelling från journalistik och eller redovisning.

• Måla med bred och färgrik pensel så att läsaren, tittaren eller lyssnaren kan följa med.

• Provberätta gärna din story inför några intresserade och välmenande människor som kan ge dig konstruktiv kritik.

• Undvik siffror, datum, organisationstermer. Fokusera istället på vad som faktiskt hände.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

På tisdag i nästa vecka, den 18 februari, har jag ett av mina återkommande frukostseminarier på Krukmakaragatan 22 på Södermalm i Stockholm. Det kostar ingenting. Ja bjuder på kaffe / te och frukt. Vi börjar med mingel 08.30 och jag talar och visar några filmade exempel mellan 09.00 – 10.00 sen finns det möjlighet till eftersnack för den som vill. Om du vill komma ska du mejla till matts@storytellers.se med rubrikraden 18 februari. Berätta lite kort vem du är och varför du vill komma.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Detta var allt för den här gången. Jag som skrev heter Matts Heijbel. Om du inte vill ha nyhetsbrevet mer så kan du vända detta brev med ett Nej Tack, så tar jag bort dig ur sändlistan.

Matts Heijbel

Stockholm / Grödinge

10 februari 2014