Samma gamla lägereld

Alla människor i alla tider har samlats kring elden. Den är själva förutsättningen för all mänsklig kultur. Det är där vi lyssnar och berättar. Var kommer vi ifrån? Var befinner vi oss? Vart är vi på väg? Vilka är våra värderingar och hur visar vi dem?
På jobbet har vi idag lägereldar vid kaffeapparaten, i fikarummet, på After Work, i lunchrestauranten och så vidare.
Men framför allt i cyberspace, i sociala media. Facebook har över en miljard medlemmar vilket gör Facebook till världens tredje största nation.
Det är samma gamla lägereld. Vi tänder en eld och bjuder in andra att lyssna och berätta. Att de kan definiera sig och ta ställning till om de vill dela.
Jag minns många lägereldar från förr i samband med musikfestivaler och fester i skogen. Där fanns många som utgav sig för att vara någon annan än de faktiskt var. Så är det på Facebook också där miljontals falska identiteter också dyker upp. Same same alltså men samma gamla lägereldar där vi lyssnar och berättar.
För företag och organisationer handlar det om att lyssna och dela med sig av sanna berättelser som visar kultur och mening. Nytta. Det kallas Corporate Storytelling.