Nyhetsbrev 84. Läkare utan gränser, Örebro m m

Detta nyhetsbrev gick i dag ut till alla prenumeranter. Det är kostnadsfritt och kan när som helst sägas upp. Vill du vara med på listan så mejla matts@storytellers.se eller anmäl dig via denna webbplats.

Nyhetsbrev 84
Hej Storytellervän

Detta är det åttiofjärde nyhetsbrevet från Storytellers. Du får det för att du har bett om det eller för att vi arbetat tillsammans eller för att du skrivit upp dig eller lämnat ditt visitkort i samband med mina olika seminarier. Nyhetsbreven har jag, Matts Heijbel, skrivit i drygt 10 års tid och de handlar hela tiden om storytelling / storylistening / storybuilding. Det handlar om berättandet och hur det kan användas i och om organisationer.

Se i slutet av nyhetsbrevet om kommande seminarier och den senaste Podcasten.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jag var häromdagen hos Läkare utan gränser och hade en workshop med skördefest. Vi letade efter händelsebaserade berättelser som emotionaliserar bilden av insamlingsorganisationen Läkare utan gränser och organisationens roll i världssamfundet.

En dag kom en liten pojke till en klinik som organisationen driver i Afrika. Han hade svårt att andas och var mycket svag i när han stapplade in. Benen var smala och magen var rund och uppsvullen.

Pojken lades omgående in. All tänkbar medicin och behandling sattes in. Han var illa där an på flera olika sätt. Pojken ogillade mycket av den behandling han utsattes för, speciellt ogillade näringsdrycken som han var tvungen att dricka. Först vägrade han men sedan svalde han motvilligt drycken.

Redan efter några dagar fick han lättare att andas. Dag för dag blev han starkare. Efter en tid kunde han till och med gå upp ur sängen några gånger om dagen och efter någon månad hjälpte han personalen genom att övertyga de andra mindre barnen att de också måste dricka näringsdrycken: Se på mig sa han med ett vitt vackert leende.

Efter ett par månader var han så frisk att han kunde komma hem till sin by igen, glad och stark. Han hade överlevt.

Tack för det Läkare utan gränser och alla som stödjer verksamheten.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ungefär så kan en Läkare-utan-gränser-story låta. Pojken är på riktigt han finns. Den är händelsebaserad och handlar alltså om en verklig människa och en verklig process. Den är lätt att minnas och har därmed chans att spridas som exempel i sociala medier och i muntligt berättande.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Berättelserna ska bjuda på värdebärande emotionella händelser som visar den praktiska meningen med att en verksamhet överhuvudtaget finns. De trivs då i sociala media och kan få en spridning på ett helt annat sätt än traditionella målgruppsinriktade budskap som förr sändes ut från företag och organisationer.
Detta kräver att de är befolkade och att de i sin dramaturgi rymmer händelser som går att förstå och ta till sig emotionellt, annars försvinner de i bruset. Organisationens DNA byggs och framträder ur den kedja av sanna berättelser som kan delas av medarbetare och kunder eller i det här fallet mellan Läkare-utan-gränser-triben, givarna och media.
Små anekdotiska berättelser kompletterar en mer faktuellt rapporterande och analytisk kommunikation. Man skulle till och med kunna säga att varumärket på sätt och vis utgör summan av de berättelser som accepteras av alla inblandade och därmed håller att dela.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Per Schlingmann talar allt mer om Storytelling oc numera ocskå om Storybuilding som jag också talat mycket om genom åren. Storybuildningbegreppet handlar om att man kan regissera sig som verksamhet och på så vis generera berättelser. Att leda ett företag handlar om att vara den som regisserar berättelsen om det egna företaget, menar Schlingmann i en krönika i tidningen Resumé 45-46 / 2013.

Jag tycker det är viktigt att betona att Storytelling eller Storyselling eller Storybuildning har lite olika uppdrag i en berättande organisation. Det fina med de regisserade beteendet som genererar berättelser är att det precis som Springboardstories kan bygga framtid och vända blicken åt det håll där vi ännu inte riktigt befinner oss. Man kan berätta sig in i framtiden med andra ord.

Per Schlingmann skaffade sig ett starkt anseende som spindoctor och kommunikationschef i Moderaterna när han lanserade det nya arbetarpartiet.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Min tredje Podcast är ett samtal mellan mig och Anders Ågren om Storytelling. Anders Ågren ärt kommunkationsstrateg i Skatteverket Mälardalsregionen. Vi har samarbetet en del i Storytellingsammanhang i den moderna servicemyndighet som blev vald till Sveriges modernaste myndighet. Här finns Podcast Nr 3:
https://storytellers.se/2013/10/29/podcast-nummer-3/

Den 26 november bjuder jag ett av mina återkommande frukostseminarier på Söder i Stockholm. Det börjar med mingel klockan 08.30 och fortsätter med min dragning mellan 09.00 – 10.00. Jag berättar om trender och ger exempel både i film och muntligt. Efteråt finns möjlighet till eftersnack för den som vill. Om du vill komma så mejla matts@storytellers.se och berätta vem du är. Sätt rubriken 26 november på mejlet.

Den 3 december kommer jag till Örebro där jag i samarbete med Spiran Kompetensutveckling har en storytellingdag. Läs mer och anmäl dig på: http://spiran.se/kurs/140_corporate_storytelling_med_matts_hejbel.html.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jag som skriver detta nyhetsbrev heter Matts Heijbel. Jag berättar löpande om vad som händer på storytellingfronten och jag utgår från att du som läser nyhetsbrevet gör det för att du är intresserad av ämnet. Vill du inte vara med längre så kan du vända brevet med ett Nej tack så tar jag bort dig. Eller skriv Nej Tack till matts@storytellers.se

Stockholm / Grödinge
17 november 2013
Matts Heijbel