Vet tre så vet alla

I Havamal, de fantastiska nordiska guda- och hjältesångerna, finns Den Höges sång. Den Höge Oden säger, förenklat: Vet tre så vet alla. ( veta det tre så veta världen ).

Man ska alltså hålla hemligheter mellan två. Annars är snacket igång.

Men om vi inte är hemliga utan vill ha spridning då?

Just det, se bara till att tre vet så vet snart alla om det man berättar har betydelse och om det säger något viktigt. Corporate Storytelling vill att berättelserna ska spridas och få vingar. Informella berättare i och kring organisationer, ibland oavsett kön förtalade som skvallerkärringar, är viktiga budbärare. Nyfikna människor som lyssnar, tolkar och berättar. Jag gillar dem.

Jag läste om professorn i etnologi, Jonas Frykman, som konstaterar att snacket får arbetsplatsen att fungera. Skvaller på arbetsplatsen bidrar till att de anställda trivs, menar han.

– Det handlar om information och att man engagerar sig i andra personer, säger Jonas Frykman, enligt Aftonbladet. Han fortsätter: Man skulle ju inte skvallra om dem man inte känner till eller inte bryr sig om. Det är bra att ha ett intresse för de andra som jobbar på samma arbetsplats.

Berättelserna är alltså grunden för allt socialt liv och de får samhället att fungera.

Sysslar man med storylistening / storytelling så bygger man helt enkelt framtid.