Nyhetsbrev 80: Heijbelmodellen m m

I dag har Nyhetsbrev 80 från Storytellers.se gått iväg. Det finns via länken här under. Det är förstås gratis och det kommer en gång i månaden. Man kan avsluta det med ett knapptryck. Vill du också ha det så skicka ett mejl till matts@storytellers.se och säg att du vill ha det och till vilken mejladress. Läs här nedan det som just gick iväg till nästan 4.500 prenumeranter.


Nyhetsbrev 80
Hej Storytellervän
Detta är det åttionde nyhetsbrevet från Storytellers. Jag sitter på ett hotel i Linköping på onsdagskvällen. I morgon torsdag ska jag träffa drygt 50 biblioteksmedarbetare för söka biblioteksberättelser som kan vara en del i deras organisationsutveckling.
Jag hade i kväll arbetat flera timmar med nyhetsbrevet men sen gick brandlarmet och allt försvann ur nyhetsbrevsprogrammet i datorn i kaoset just som jag skulle skicka det. Det var lite hysteriskt med människor som ropade och krav på att snabbt lämna byggnaden. Dunkande på dörrar.
Jag hade en massa idéer och analyser inskrivna och klara och skulle på minuten skicka det. Nu är allt borta. Jag väljer därför att punkta upp det hela här under lite kort ur minnet. Brevet måste gå även när det brinner – vilket det alltså inte gjorde.
Brandmanshjälten kom i sin röda V70. Alldeles nära ligger den för kvällen låsta domkyrkan. Vi som var utkörda insåg snart att det var lugnt medan kajorna flockdansade mellan kastanjerna och domkyrkan.
Det var här som Biskop Brask var nödd och tvungen för 500 år sedan. Apropå storytelling är nog Brasklappen en riktig historisk anekdot.
Förresten blev jag mer berättande en gång för drygt 20 år sedan på Österlen när jag som journalist hade skrivit på en artikel hela dagen. Sen kom åskan, strömmen gick, datorn av modell 1990 hade inget minne och allt var därmed borta. Jag blev ursinnig och skrev därför snabbt en berättelse, en story, om vad jag hade velat säga i den journalistiska texten. Den berättelsen konverterade mig delvis från journalist till storyteller. Den blev nämligen bra och annorlunda.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ica-Stig och Boxer-Robert är reklamsaga även om Ica-Stig skickligt tillåtits balansera på gränsen till verkligheten vid bl a köttfärsskandalen. Det är emellertid inte storytelling enligt Heijbelmodellen som jag beskriver i min bok Storytelling befolkar varumärket och som finns beskriven i rader av akademiska uppsatser.
Inte bättre inte sämre men olika.
Heijbelmodellen är en teknik som redan på en dag kan skörda verkliga och sanna berättelser ur ett företag eller en organisation. Berättelser som samtidigt blir en del av att faktiskt få en realtidshistorieskrivning.
Men visst är det synd att Boxer nu tröttnat på Robert och avlivar den jämtländske kamraten. I Heijbelmodellen avrättar man inte berättare utan bygger vidare eftersom man rör sig med verkliga människor. Man byter inte story utan fortsätter.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Kamprad invigde för några dagar sedan den utbyggda butiken i Agunnaryd. Han skulle klippa det blågula bandet. Men regisserad, som han alltid är, så hejdade han sig och knöt upp bandet, rullade ihop det och sa att det är synd att klippa sönder ett så fint band.
Det kan man, menade han, kanske använda i en framtida ostkakefabrik. För arbetstillfällen behövs ju i byn och om det blir en liten industri så kan man ju återanvända bandet när man inviger den.
Det är regi som genererar berättelser. Helt i linje med Heijbelmodellen. Agera smart så sprids berättelserna över samhället och ut i de sociala medierna. Ingen påhittad styrd saga utan ren och skär verklighet, även om den är regisserad.
Det blev en visionsberättelse av bara farten.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Apropå brandlarmet så hörde jag om ett äldreboende som skulle ha brandsyn och inspektion. En av de mest demenssjuka på avdelningen var före detta brandchef. En kreativ undersköterska föreslog att de skulle fråga Bertil, f d och numera demente brandchefen, om han ville vara med som rådgivare.
Han hade inte lyssnat överhuvudtaget på länge. Satt mest tyst och hopsjunken med halvöppen mun i sin stol. Men när han hörde ordet brandsyn ställde han sig upp, rättade till sina kläder och sa: Jag är med!
Han var faktiskt med och behandlades som en expert av sina yngre kollegor. Detta gladde honom, personalen och de anhöriga.
Stämmer bra med Heijbelmodellen om man vill visa personalens lyhörhet och kompetens och hitta kreativa berättelser som kan visa nya idéer och som kan skapa legitimitet och som kan kompetensöverföra.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag kan berätta för dig om metoden och ge flera exempel om du kommer som min gäst ( i mån av plats ) på tisdag den 4 juni på Södermalm i Stockholm. Det kostar ingenting. Läs mer på storytellers.se eller mejla till matts@storytellers.se och skriv ”4 juni” så återkommer jag. Fika från halv nio. Seminarium mellan nio och tio. Möjlighet till eftersnack till halv elva.
Då kommer också några av mina uppdragsgivare från Sveriges modernaste myndighet Skatteverket och berättar om hur de / vi arbetat med storytelling.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Detta var ett snabbskrivet nyhetsbrev efter brandsynen som utfördes av en yngre fortsättare efter den gamle demente Bertil. Jag har hastigt skrivit detta brev till dig och nästan 4.500 andra prenumeranter efter en väntan i parken utanför Linköpings domkyrka.
Jag som skrev heter Matts Heijbel och du får detta för att du bett om det, givit mej ditt visitkort eller för att vi jobbat ihop. Vill du inte ha det mera så vänd det med ett Nej tack så plockar vi bort dig ur sändlistan.
Hej då
Stockholm / Grödinge / Linköping
29 maj 2013
Matts Heijbel