Nyhetsbrev 79: Regisserat beteende mm

I dag har det sjuttionionde nyhetsbrevet från Storytellers skickats ut till 4.400 prenumeranter. Det är kostnadsfritt och kommer en gång i månaden. Vill du också ha det så anmäl dig till matts@storytellers.se så kommer du på listan. Vill du sen lämna så är det bara att säga Nej tack så är du borta från listan.
Här under är länken till det senaste nyhetsbrevet som gick ut i dag:


Nyhetsbrev 79
Hej Storytellervän
Här kommer den sjuttionionde nyhetsbrevet från Storytellers. Här skriver jag, Matts Heijbel, utifrån mitt drygt 10-åriga arbete med storytelling i och om företag och organisationer. Jag berättar om vad som hänt sedan tidigare och reflekterar lite över vad som händer på storytellingfronten i Sverige och internationellt.
Det är rätt mycket snack om storytelling nu och många säger sig hålla på med det. Jag kan då säga att mitt perspektiv hela tiden är och har varit i grunden rätt antropologiskt. Alla företag och organisationer och deras varor och tjänster har nämligen berättelser och behöver berättelser. Jag kallar det organisationsfolklore och kulturkapital. Det gäller både privata, offentliga och ideella organisationer. Inte minst gäller det när man ska ta sig över gränser både geografiska och organisatoriska och värderingsmässiga.
Där har jag numera en hel del uppdrag inom EU-sfären som är intressanta. Jag märker att politiken också talar om berättelsen, den stora och trovärdiga. Jag har haft en del där också och liksom inom den religiösa sfären. Men detta finns och fungerar faktiskt överallt där människor vill åstadkomma någonting.
Klart är hur som helst att utan berättelser finns inte människan. Hon är ett berättande djur och den som har bästa berättelsen vinner. Den som tystnar eller tappar i trovärdighet dör ut.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag kommer att berätta en del om detta i Göteborg redan nu på torsdag den 25 april. I samarbete med Plyhm Kommunikation på Teatergatan 19, i WTCs lokaler alldeles bakom Avenyn. Vill du komma som min gäst, det kostar inget och frukost ingår, så kontakta birgitta@plyhm.se för att höra om det finns plats. Mingel från 07.30 föreläsning mellan 08.00 – 09.00 och därefter möjlighet till lite eftersnack för den som vill.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Enkelt uttryckt kan man säga att alla berättelser är befolkade, det är därför jag kallar min bok, som snart kommer i en tredje utökad upplaga, just Storytelling befolkar varumärket. En story är alltid befolkad och beskriver en händelse.
Man kan säga att det finns ett Då, ett Nu och ett Sen. Alltså var kommer vi ifrån, var befinner vi oss nu och vart är vi på väg. Någonstans utmed den tidsaxeln lägger man berättelsen. Det som kanske är mest spännande är ”Senet”. Hur ska vi genom berättelser göra framtiden synlig och möjlig.
Där har vi en klassisk mästare i Sverige. Kamprad. Han har alltid regisserat sitt beteende för att på så sätt lägga fram värdegrundbaserade berättelser. En Kampradklassiker är att åka turistklass på flyget, köpa tillbaks Coca Colan till minibaren på hotellet från Ica tvärs över gatan så han slipper betala överpris och det finns mycket annat typiskt Kampradbeteende. Ett regisserat beteende som genererar berättelser som befolkar varumärket och visar värderingar. Det är klart att han egentligen har råd att betala all lyx men genom att regissera sitt beteende matar han på bilden av Ikea from The Scotland of Sweden, alltså Småland.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Detta kan alla organisationer reflektera över. Om vi vill påverka berättandet och önska oss lämpliga berättelser kanske vi kan regissera vårt beteende så att kulturkapitalet sprids med hjälp av berättelser om verkliga händelser som vi själva har skapat. Berättelser om mänskliga beteenden och möten som faktiskt har hänt.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
En som gjort detta på ett rätt raffinerat sätt på senare tid tycker jag är Franciskus. Den nya påven som avböjer att kallas Påve Franciskus och ber att helt enkelt bara få vara Franciskus. Han avstår från de röda skorna, de lyxiga smyckena och bor hellre i en liten tvåa i Vatikanen än i den stora 10-rummare som annars erbjuds påven med terass och allt. Det duger bra med 2 rum och kök, säger Franciskus.
Inte nog med det. Att tvätta och olja andras fötter är bland de finaste man kan göra kring i Medelhavet. Tror du han ägnar sig åt prästers och kardinalers fötter? Inte. På skärtorsdagen åker Franciskus till det stora fängelset och tvättar och oljar livstidsfångarnas fötter. Och inte nog med det han tvättar även kvinnliga fångars fötter och som om inte det vore nog så oljar han kvinnliga muslimers fötter.
Jag vet inte om Franciskus har en stor ny PR-stab eller om han utför detta regisserade skådespel av egen lust och energi. Men en sak är säker, berättelsen om företrädaren för 1,2 miljarder katoliker sprids och vi börjar kanske ana att en ny katolsk berättelse tar form.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Vad skulle ni göra i er organisation för att påverka snacket och befolka ert varumärke? Den närmaste tiden jobbar jag en del med myndigheter och banker. Jag ska bland annat arbeta med en del bibliotek som behöver nya berättelser om sig själva och sina kunder och för att synliggöra det moderna biblioteket. En ny bibliotekslag är på gång och det är inte helt lätt att se biblioteken i perspektivet Då, Nu och Sen.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Vill du förutsättningslöst tala med mig eller träffa mig så hör av dig till matts@storytellers.se så kan vi resonera. Jag kan också komma och hålla någon föreläsning eller ge er en workshop som över dagen kan både skörda berättelser och till och med filma dem innan solen går ned. Jag har en utvecklad modell för detta. Berättelser finns överallt. De kan användas i organisationsutveckling, marknadsföring, rekrytering, ledarutveckling, sälj eller bara för att se och lära känna den egna kulturen och underlätta inskolningen för nya medlemmar i triben. Har ni slagit ihop eller förvärvat då är det viktigt att reflektera över vilka berättelser som behövs för att styra processerna.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag som skriver detta heter Matts Heijbel. Du får det för att du bett om det eller varit på mina seminarier eller för att vi jobbat ihop. Jag har arbetat med flera hundra organisationer genom åren just i jakten på de viktigaste berättelserna.
Om du inte vill vara med längre så vänder du bara detta nyhetsbrev med ett Nej tack så plockar jag bort dig ur sändlistan
hälsar
Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge
23 april 2013