Nyhetsbrev 78: Kurs och lite storytänk

I dag har cirka 4.500 prenumeranter fått det sjuttioåttonde nyhetsbrevet från Storytellers.se. Brevet kommer en gång i månaden och är kostnadsfritt. Vill du också ha det så mejla Nyhetsbrev till matts@storytellers.se så lägger jag in dig i sändlistan. Du kan förstås när som helst gå ur igen.
Läs Nyhetsbrev 78 via länken här under


Nyhetsbrev 78:
Hej Storytellervän
Här är det sjuttioåttonde nyhetsbrevet från Storytellers. Jag som skriver heter även denna den sjuttioåttonde gången Matts Heijbel. Jag berättar här lite om de tankar som passerat genom mig sen senast och jag berättar också om seminarier, föreläsningar och kurser. Mer om det längre ned. Jag har exempelvis en frukostföreläsning igen och jag har en riktig kurs i Corporate Storytelling 4 x 3 tim i Stockholm i april.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Om man inte har ett namn så finns man inte. Men med ett namn eller en benämning så kan man börja berätta för att fylla detta namn med innehåll. Varifrån kommer man, var är man nu och vart är man på väg?
Detta gäller människor men också organisationer, produkter och tjänster.
Vi kallar platser för stranden, underbara ängen, kantarellskogen och så. Då kan vi också ladda in känslor som bärs av berättelser. Berättelser som befruktar och befolkar denna plats. Det samma gäller med personer. Vem är Matts? Vem är Obama? Vem är Volvo? Vem är Socialstyrelsen?
Det spännande med Corporate Storytelling är att det också gäller organisationer, varor och tjänster. Det är det storytellers.se envist har upprepat på en här bloggen sen drygt 10 år.
När man bygger en berättande organisation så inser man snart att det finns berättelser där ute också. Om oss våra varor och tjänster. Hur går snacket? Är vi beredda att lyssna. De säger kanske något annat som vi bör veta och som kanske i sig rymmer fröet till nästa vara eller tjänst. Till vår framtid.
Man skulle kunna säga, lite förenklat: Inget namn – inga berättelser – inget varumärke. Ta det och tänk på det gamla talesättet människan har två öron och en mun.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
På Storytellers.se har jag en länk till en film om Lego. Filmen har visats på Youtube mer än fyra miljoner gånger. Det är en ambitiös animerad berättelse om familjeföretaget som via dramatiska och ofta magiska händelser har lett fram till dagens Lego. Alltså en ambitiös storytelling. Men i regel propagerar jag för de små, lättflyktiga berättelserna som enkelt förs vidare muntligt och som sprids med vinden.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag brukar ofta säga att organisation är människor. Det händer alltför ofta att folk ser förbi människorna och talar om organisation som ett obefolkat schema eller en ritning. Pilar, boxar. Streck åt sidan och streck uppifrån och ned. Man abstraherar livet och folket som är förutsättningen för att få något att hända.
En organisation beskrivs bäst genom människor som har en relation till organisationen och dess verksamhet. Berättelser som visar varför vi finns och vilken mening det är med att vi finns i samhället. En sådan berättelse måste självfallet vara befolkad. Då talar vi organisation.
Att kunna sin organisations kultur buren av sanna berättelser är A & O. Säljaren kan vara traditionsbärare av berättelser där varan eller tjänsten är hjälten och räddaren i nöden. Mellanchefen kan med berättelser driva på och med exempel visa hur vi som får detta att fungera kan offra en del nu och ge det lilla extra för att nå framgång i längden.
VDn kan vara en VB, det vill säga inte bara en Verkställande Direktör utan kanske också en Verkställande Berättare, VB. Han eller hon kan utöver sifferrapporter bidra med emotionella berättelser som påverkar och tillfredsställer ägare, partners och andra intressenter i det civila samhället.
En bra story kan till och med, utifrån sanna händelser och uppfyllda visioner, vända svåra situationer och motgångar till framgång och glädje vilket i sin tur lägger grunden till den berättelse som visar hur vi löste det hela.
För det handlar om att kommunicera och påverka. Då måste man visa värderingar. Vems värderingar frågar någon? Det enkla svaret är de värderingar som organisationen eller flocken behöver för att överleva, bli framgångsrik och för att kunna berätta sig in i framtiden. Utan livskraftiga berättelser dör man ut
Så enkelt är det. Tror man på det så är det bara att strategiskt ladda verksamheten med den repertoar som triben behöver för att överleva, utvecklas och locka till sig nya flockmedlemmar
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Den 8e, 16e, 23e och 29e april håller jag en kvalificerad storytellingkurs. Det är fyra eftermiddagar, sammanlagt 12 timmar, på Södermalm i Stockholm och deltagarna får, de som vill, ett Diplom utfärdat efter fullgjord kurs. Jag delar med mig av allt jag kan med femton års erfarenhet i Corporate Storytellingbranschen. Det finns mer om detta på storytellers.se
Den 2 april har jag en öppen och gratis frukostföreläsning på Södermalm. Jag bjuder på fika. Öppnar dörrarna klockan 09.00 föreläser mellan 09.30 – 10.30 med möjlighet till lite eftersnack för den som vill. Om du vill komma så skicka ett mejl med rubriken 2 april till matts@storytellers.se där du också skriver någon rad om vad du arbetar med.
Den 15 april medverkar jag i en Employer Brandingdag i Stockholm. Mer om detta står på storytellers.se
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det var allt för denna gång. Jag som skriver heter alltså Matts Heijbel och du får detta nyhetsbrev för att du bett om det för att vi samarbetat eller för att du varit på mina seminarier och skrivit upp dig på en lista. Vill du inte vara med längre så vänd bara detta mejl med ett Nej Tack så stryker jag dig ur listan.
Hälsningar från Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge 14 mars 2013