Dagens Opinions Veckans Brief

För några veckor sedan intervjuades jag av Veckans Brief, nyhetsbrevet utgivet av Dagens Opinion. Ardalan Samimi ställde några frågor om Storytelling i och om organisationer.
Här är några citat ur texten:


” Var kortfattad och blanda inte ihop det med reklam eller journalistisk. Det är storytelling-konsulten Matts Heijbels recept på en bra företagsberättelse. ”
” Enligt Matts Heijbel är nyckeln till en bra företagsberättelse att den handlar om människor och, till skillnad från reklamfilmer, är baserad i en verklig händelse utan att omgärdas av siffror och tabeller.
– Den ska påminna om en saga, den ska vara känslomässig och inte nedlastad med källor och fakta. Vi vill nämligen att berättelsen ska få vingar och spridas. ”
” – De ser i ögonen på personen som berättar att det här, det är på riktigt. Det är emotionell kommunikation som ska skapa förtroende. Man blir berörd och därför berättas den vidare och påverkar snacket. ”
” – När jag letar efter en berättelse som ska fungera i olika kanaler samlar jag människor i exempelvis ett företag. Jag är ute efter berättelser som säger något viktigt om varför de finns, vilka värderingar de har. De ska visa värdet med deras produkter, varor och kompetens. ”
” Det är inte bara kommersiella företag som har användning av storytelling. Men medan svenska politiker varit dåliga på att använda sig av metoden finns det andra offentliga aktörer som lyckats i sitt berättande. Bland andra Skatteverket, som ifjol utsågs till Sveriges modernaste myndighet. ”
” Hur förändras storytelling i och med digitala medier?
– Spridningen. När man har sin berättelse klar och kliver ut i sociala medier, så är det en enorm skillnad jämfört med förr innan internet. Då tog det veckor att bara göra trycksaker. Även med radio och tv var det omständligt. Det är en enorm skillnad nu, nu får du en extrem spridning. ”