Nyhetsbrev 73: Seminarier mm

I dag har cirka 4000 prenumeranter fått Storytellers nyhetsbrev. Det finns på länken här under. Vill du också ha det kostnadsfria nyhetsbrevet så kan du anmäla dig på matts@storytellers.se


Nyhetsbrev 73
Hej Storytellervän
Så var det alltså då för det 73e nyhetsbrevet från Storytellers.
När jag började med Corporate Storytelling vid millennieskiftet fanns begreppet inte alls på svenska Google. I januari 2009 var det uppe i 3.800 träffar. I dag är det 77.000 träffar på ”Corporate Storytelling” inom citattecken om man söker på svenska Google.
Det säger en del om utvecklingen.
Det innebär också att det i dag är flera kockar och att begreppet fått många olika innebörder och det är nu många som påstår sig hålla på med Corporate Storytelling fast de, enligt min mening, egentligen håller på med näringslivshistoria eller vanlig journalistik eller copy som de kallar storytelling eftersom ordet är populärt.
För mig är Corporate Storytelling, storylistening, storysharing, storyselling, storybuidling etcetera olika sätt att skörda och använda kulturkapitalet i och och om företag och organisationer. Den företagsfolklore som finns speglar värderingar och kompetens och kommunicerar ett emotionellt budskap om en kultur.
Detta kapital, skördat från verkligheten, kan man använda i marknadsföring, ledarskap, sälj och employer branding.
Jag har utvecklat en metod som garanterat hittar och skördar dessa sanna berättelser som kan befolka ett varumärke och som skapar mervärden till varor och tjänster. Den metoden finns i min bok Storytelling befolkar varumärket som just nu ska tryckas i en tredje upplaga.
Ska du ge dig in i ett storytellingprojekt så ska du försöka fundera över vad det är du vill och varför du behöver berättelserna. Dessutom behöver du veta hur du ska sätta skörden i arbete när du väl har den. Det kan jag hjälpa till med, att ringa in strategin och även driva processen om du vill.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Den 5 september kommer jag till Örebro för att i samarbete med Spiran hålla ett storytellingseminarium. Det seminariet vänder sig främst till verksamhets- och personalansvariga inom vård och omsorg. Här är länken till den dagen: http://www.spiran.se/kurs/138_jobb_med_mening.html
Dagen innan, den 4 september, har jag ett öppet kostnadsfritt seminarium på Krukmakargatan i Stockholm där jag mellan klockan 10-11 håller en inspirationsföreläsning. Vill du komma på den så anmäler du dig till matts@storytellers.se och skriver 4 september i rubriken så återkommer jag med detaljerna. Där ges också möjligheter till frågor.
Den 25 oktober klockan 14 kommer jag att vara i Malmö inbjuden av Maria Lethin. Du kan anmäla dig till maria@lethinconsulting.se det kostar 450 sek + moms.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
I går var jag och träffade Myrsjöskolan i Nacka. Då kom denna berättelse fram om en elev, en berättelse som hade berört lärarna mycket.
En pojke med så kallad bokstavsdiagnos hade i sjuan fått komma till en vanlig klass. Tidigare hade han fått nöja sig med enskild undervisning på grund av sina koncentrationssvårigheter.
Pojken hade gett sig den på att han skulle klara skolan lika bra som de andra i klassen så han läste ursinnigt och intensivt. Svenska, matte, spanska, historia om vart annat. I skåpet rådde fullständigt kaos så han fick hjälp av lärarna nästan dagligen att sortera och göra i ordning allt som fanns där.
På skolan får eleverna en dator det hade den här pojken också fått. Men det tog en tid innan han fick en egen datorväska. När han väl fick den hände något märkligt. Han vände och vred på väskan, ett leende drog över hans ansikte.
Från den dagen blev det ordning på hans papper. Han sorterades dem med pedantisk noggrannhet i datorväskans olika fack.
Han kom snart bra in i klassen och klarade högstadiet med godkända betyg.
När han sa adjö till lärarna efter nian sa han att han var redo att gå vidare i livet. Högstadieskolan hade inget mer att lära honom.
När höstterminen började och han gick på gymnasiet kom han en dag tillbaks till Myrsjöskolan med sin datorväska. Den var ren och fin och han ville lämna tillbaks den. Han tackade samtidigt för tiden på högstadiet.
– Den här datorväskan behöver jag inte längre, sa han leende. Jag har en mycket större datorväska nu.
Det värmde hans lärare som sett den fantastiska utveckling pojken gått igenom.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag reser nu en del utomlands inom olika EU-projekt för att stimulera berättandet. Speciellt inom projekt med gränsöverskridande samarbeten. Alltså samarbeten kring Medelhavet eller Östersjön. Eller gränstrakter mellan olika länder och regioner. Berättelserna är till för att visa meningen med detta arbete och dess yttersta syfte fred och utveckling.
Jag har också uppdrag från Svenska Kyrkan. Jag ska exempelvis arbeta med en av landets stora församlingar, den i Botkyrka. Då handlar det inte om deras produkt, om man säger så, jag menar berättelsen om Gud och Jesus utan nu handlar det om personalen, församlingsmedlemmarna och vad de håller på med. Vad gör de när det inte är gudstjänst. Svenska Kyrkan behöver bli bättre på att berätta.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Att Corporate Storytelling är på modet märks bland annat i alla utmärkelser och priser som delas ut till studenter som skriver om ämnet. Jag har löpande besök av studenter som vill veta mer och som intervjuar mig timme ut och timme in. Jag delar gärna med mig och trivs bra med att få betala tillbaks till de universitet och högskolor där jag själv fått mina examina. Jag tycker vi alla i arbetslivet ska stötta våra fria universitet och högskolor. Pay back time.
I våras fick en masteruppsats vid Handelshögskolan i Göteborg utmärkelsen årets bästa uppsats inom marknadsföring. The Untold Story – Storytelling in external Employer Branding heter den. Christofer Nilsson och Josefin Nordgren har skrivit den.
Den 19 oktober är jag inbjuden av Hanna Sofia Rehnberg till Södertörns Högskola. Jag ska hålla ett seminarium. Hanna Sofia doktorerar inom ämnet Corporate Storytelling.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Glöm inte att varje människa som har med ett företag eller en organisation att göra också kan berätta om denna relation. De enskilda människornas berättelser är alla pusselbitar i odlandet av varumärket.
Jag brukar därför fråga: Varför är du här? Vad var det som gjorde att du hamnade här? Eller, om det handlar om kunder och brukare: Vad har du för nytta och glädje av detta. Så finner man bit för bit den stora berättelsen om varor, tjänster och organisationskulturer.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det var det för denna gång. Jag som skriver dessa brev heter Matts Heijbel och du får det för att du bett om det, skrivit upp dig på en lista eller för att du och jag har samarbetat kring eller diskuterat storytellingkonceptet.
Vill du inte ha det längre så vänder du det bara med ett Nej tack så tar jag bort dig ur sändlistan. Du är en av drygt 4.000 prenumeranter.
Vill du mer att läsa om dett så finns långt över tusen texter (1346 st) i ämnet på storytellers.se
Hej då för denna gång
hälsar Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge
17 augusti 2012