Nyhetsbrev 72: Göteborg, Volvo och lite EU

Nu har det sjuttioandra nyhetsbrevet från Storytellers gått ut till cirka 4000 prenumeranter. Det är kostnadsfritt och kommer cirka en gång i månaden. Vill du också ha det så anmäl dig här matts@storytellers.se
Vill du läsa det aktuella brevet så klicka på länken här under:


Nyhetsbrev 72
Hej Storytellervän. Nu är det dags för det sjuttioandra nyhetsbrevet från mig Matts Heijbel på Storytellers. Nyhetsbrevet om dessa frågor är inne på tionde året nu. De gamla finns under rubriken Nyhetsbrev på storytellers.se
Här reflekterar och berättar jag ungefär ungefär en gång i månaden om vad som händer på storytellingfronten. Jag utgår från att du som anmält dig till listan delar min entusiasm och glädje över berättandet i och om företag och organisationer.
Tror du på att det finns berättelser som visar vad en organisation kan och vill? Håller du med om att dessa berättelser inte behöver skapas utan snarare sökas upp och skördas? Är du intresserad av dessa kulturkapital och vill du kanske till och med sätta berättarkapitalet i arbete för att bli framgångsrik. Då har du hamnat rätt.
Vill du höra en föreläsning live så är nästa kostnadsfria tillfälle den 19 juni i Göteborg. Mer om det längre ned.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Min bok Storytelling befolkar varumärket trycks nu i en tredje upplaga. Den kommer förhoppningsvis att vara klar under sommaren. Just nu finns det få ex kvar av den andra upplagan.
Jag får ofta frågan hur man ska gå till väga när man varit på seminarierna eller läst boken. Vissa råd kan man förstås ge:
Det första och viktigaste är att lyssna. It takes a listener to be a teller. Den som leder träffarna där ni ska söka och skörda berättelser kan börja med att ge exempel på hur det kan låta. Det finns berättelser i min bok och om man har filmat någon eller några redan i den förberedande fasen så kan de användas för att inspirera och bädda för den öppnande frågan till dem som deltar:
Har vi några sådana berättelser här i och vår verksamhet också?
Självklart! Det finns alltid. Det krävs en bra inspirationsföreläsning men sen kör man. Alla kan berätta. Det gäller bara att inse att vi är omgivna av sanna berättelser om vårt företag eller vår organisation.
Berättelser av och om medarbetare, av och om kunder eller brukare. Berättelser om när vi gjorde det ”lilla extra” eller när vi lärde oss något viktigt. Berättelser om misstag och berättelsen som bekräftar nyttan med att vi finns.
• Undvik för mycket siffror och fakta.
• Försök att hitta den avgörande händelsen ( magic moment ).
• Befolka. En berättelse bygger alltid på mänskliga möten.
• Försök att hitta det dramaturgiska klimax där det händer något. Där det finns ett före och efter. Där vi lärde oss något viktigt.
• Var försiktig med långa förspel som du tycker att du måste berätta innan du kommer till själva storyn.
• Det är bättre att gå rakt på sak: En dag ringde telefonen… Eller: Jag fick ett mejl… Eller: Plötsligt kom en kvinna inrusande till vår kundtjänst… Eller: Han hade länge gått runt i butiken innan han kom fram till mig… Eller: Lille Sebastian hade varit tyst hela morgonen…
• Berätta i bilder. Hur såg det ut på platsen? Hur var han klädd? Hur lät det?
• Tala sanning men behåll rätten att måla även om du inte varit där.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har jobbat med allt från små ensam- eller fåmansbolag upp till internationella koncerner. Vi svenskar har två internationella företag som har utmärkt sig särskilt i berättandet. Ikea och Volvo. Till exempel denna berättelse från Volvo där en brasiliansk medarbetare berättar om ett kulturmöte som faktiskt påverkade hennes världsbild. Lägg märke till att hon talar sitt modersmål men att man textat till koncernengelska:
Volvostory
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Volvoberättelsen handlar om ett förhållningssätt till sina medarbetare. Han parkerade diskret för att kunder eller de som hade mer bråttom kunde få ta de bästa platserna. Jag har hört liknande berättelser som till exempel när någon som behöver ett mötesrum ger det till någon som behöver det bättre trots att kollegan inte har bokat. Hur den ena avstår för att hjälpa sin kollega när det kört ihop sig.
Den typen av berättelser finns det gått om på insidan av varumärket och givetvis finns det mängder av berättelseexempel i relationen till kunder och brukare.
Jag tror att att vi i Sverige har kommit en god bit på väg när det gäller att använda berättelser när vi odlar våra varumärken och utvecklar vår kommunikation och våra arbetsgivarvarumärken.
Men jag märker också att ordet storytelling börjat användas till än det ena än det andra. Jag menar inte att information om en produkt är storytelling. Inte heller en reklamsaga som vi väntas skratta åt i teve-soffan.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag får nu allt fler internationella förfrågningar. Inte minst från EU-finansierade projekt som sträcker sig över de nationella gränserna. Om någon vecka ska jag träffa representanter från ett 50-tal sådana vid ett möte i Lissabon. Tanken är att jag ska stimulera dem att berätta om verkliga händelser som visar meningen och nyttan med att de arbetar med sina gränsöverskridande projekt. Jag tror att det kan vara viktigt och nyttigt med befolkade berättelser i en värld som annars är så byråkratiskt rapporterande.
Givetvis ska skattefinansierade projekt rapportera och redovisa men de behöver också berätta. I mitt arbete med svenska myndigheter som exempelvis Vinnova och Tillväxtverket har det visat sig både spännande och befriande att låta de inblandade berätta om händelser som berört dem i deras projekt.
Detta gäller också gränsöverskridande berättelser i internationella företag som förväntas dela en företagskultur.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Så till Göteborg den 19 juni. Det var väldigt många som kom förra gången men flera beklagade att de inte kunde komma efter kontorstid. Därför, i samarbete med PR-byrån Plyhm Kommunikation, bjuder jag in dig om du vill vara min gäst vid ett frukostseminarium i World Trade Center på Teatergatan parallellt med Avenyn.
Det gratis och vi börjar med fika och mingel vid 07.30. Sen håller jag en inspirationsföreläsning från cirka 08.00-09.00 inklusive eventuella frågor kring det här med Storytelling i och om organisationer.
Men du måste då anmäla dig här – matts@storytellers.se – så kommer jag med portkoder och andra detaljer.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det var allt för denna gång. Jag som skriver nyhetsbrevet heter Matts Heijbel. Jag är författare och journalist med socialantropologisk bakgrund. Jag arbetar sen drygt 10 år helt med det som internationellt kallas Corporate Storytelling.
Vill du ha kontakt så skriv till mig på matts@storytellers.se eller ring 070-7331788 så kan vi diskutera om jag ska komma och föreläsa eller kanske hjälpa just din organisation att hitta och skörda de mest affärdrivande berättelserna i just er kultur och värld.
Vill du inte ha nyhetsbrevet mer så är det bara att vända det med ett Nej Tack så plockar vi bort dig ur sändlistan.
Hej så länge hälsar
Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge
31 maj 2012