Nyhetsbrev 71: Hur doftar man sig in i framtiden

I dag har alla läsare fått detta kostnadsfria nyhetsbrev. Nästan 4000 är ni. Vill du också ha det så länka in dig här matts@storytellers.se
Vill du läsa det senaste klicka på länken här under.


Nyhetsbrev 71:
Hej Storytellervän
Läs längre ner om mina kommande seminarier i Malmö, Stockholm och Göteborg.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Sinnesmarknadsföring är väldigt spännande. Ta till exempel Eau de MacBook Pro, en parfym med inslag av plast, bläck och aluminium blandad med kartongdoften när man öppnar en alldeles ny Mac-dator. Det är en erotisk dans med doftsinnet.
Det är också en berättelse bara att den finns. Kanske var det tanken att berättelsen om Eau de MacBook Pro-parfymen är viktigare än parfymen i sig.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hörseln är också ett av människans sinnen. När jag var med och installerade riktade högtalare i Sickla Köpkvarter så valde 155.000 människor på knappt två år att frivilligt gå in i ljudduschen och lyssna till berättelser om Sickla som plats. Alltså inte säljbudskap typ: Köp tre betala för två eller andra reklambudskap. Här handlade det om platsen Sickla i Nacka.
De satte sig i stolen, tryckte på knappen och lät storyn skölja över dem.
Lukten, smaken, hörseln, känseln, synen och balansen verkar vara det vi kallar människans sinnen. Som storyteller är jag mer inne på att väcka minnen och känslor.
En bra story väcker associationer och bjuder in till en slags dialog där lyssnaren / tittaren / läsaren plockar fram sina egna inre bilder och minnen och delar upplevelsen av berättelsen.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det är mycket med det där men jag håller mig envist fast vid tanken att lyssna av och berätta oss in i framtiden.
Att träna sig att berätta sin story och sin organisations berättelse är helt grundläggande för att komma vidare. En bra säljare eller servicemänniska vet hur man berättar om en tjänst eller en produkt som heroiserar.
En bra chef eller ledare vet hur en berättelse visar meningen med att vi i organisationen kan ta i lite extra för att överleva långsiktigt.
En smart ägare eller toppledare använder emotionella berättelser för att locka till sig investerare och affärskompanjoner. Blir det motigt kan hen (!) också måla upp visionsberättelser för att visa vägen bortom krönet.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Har man då tid att berätta i affärslivet? Motfrågan blir förstås hur kan man avstå? Finns det överhuvudtaget någon framtid utan att vi berättar om var vi kommer i från, vart vi befinner oss och vart vi är på väg.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Den fjärde maj har jag ett kostnadsfritt seminarium hos ID Kommunikation i Malmö. Vill du komma så mejla mig på matts@storytellers.se så återkommer jag. Det är ett frukostseminarium. Den 8 maj har jag ett seminarium, också det kostnadsfritt, i Stockholm. Efter lunch. Vill du komma så anmäl dig till matts@storytellers.se så återkommer jag.
Till Göteborg kommer jag den 15 maj och har ett seminarium tillsammans med Stendahls, Sveriges äldsta reklambyrå. Det är också eftermiddag. Vill du komma så anmäl dig till matts@storytellers.se så återkommer jag.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag som skrev det här heter Matts Heijbel. Du får mejlet för att du anmält dig eller för att du skrivit in dig själv eller givit mig ditt visitkort. Du är en av nästan 4.000 prenumeranter.
Vill du inte ha det mer så vänder du det bara med ett Nej Tack. Då tar jag bort dig från listan.
Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge 1 maj 2012
You are receiving this message because you have opted in to the Storytellers – Nyhetsbrev list. To unsubscribe, please follow this link: http://www.storytellers.se/txt/index.php
Ansluten till Microsoft Exchange