Nyhetsbrev 70: Malmö och Stockholm

I dag har jag skickat det 70e nyhetsbrevet till, i dag, närmare 4000 prenumeranter. Det går att läsa via länken här under, och är förstås kostnadsfritt. Du kan anmäla dig som läsare via denna länk matts@storytellers.se


Nyhetsbrev 70
Hej Storytellervän
Är man intresserad av tankarna som jag vänder på hela tiden så kan man kanske hålla med filosofen som sa att universum är byggt av berättelser – inte av atomer. Och någonstans där mellan den vetenskapliga hjärnan och det bultande hjärtat ligger förstås berättelsen om våra företag och organisationer.
Jag tänkte på det när jag deltag i Stockholmsvarianten ev den internationella Världsberättardagen på vårdagjämningen. Mitt bland alla gudasagor och myter strödde jag plötsligt en story från Malmös hemtjänst. Jag var faktiskt lite nervös inför publiken men det löste sig när katten (jag) väl kom in bland hermelinerna.
Dagens berättelser är ju helt enkelt framtidens folklore, Det är det som driver mig. Historien har inte upphört. Vi lever här och i dag och berättar oss in i framtiden och kanske håller vi därför med om att universum faktiskt byggs lika mycket av berättelser som av atomer.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Den 4 maj håller jag en öppen kostnadsfri föreläsning mitt i Malmö i samarbete med ID Kommunikation. Vi inleder med fika från 08.00 sen kör jag 08.30 – 10.00 och om någon vill diskutera så kan vi göra det inom den tiden eller efteråt. Jag har varit mycket i Malmö genom åren och jag gillar det Malmö som berättar sig in i framtiden. Anmäl dig till matts@storytellers.se om du vill komma den 4 maj.
Jag ska också hålla ett kostnadsfritt eftermiddagsseminarium i Stockholm den 8 maj klockan 13.30 – 15.00 på Söder. Anmäl dig till Malmö- eller Stockholmsseminariet på adress matts@storytellers.se så återkommer jag med detaljer.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har haft en del diskussioner med och uppdrag för Volvo Lastvagnar – som det brukat heta – genom åren. Nu säger man Volvo Group. Då slog mig frågan kan man älska en växellåda? Och i så fall kan man tala om den på ett annat sätt än som en maskin, en apparat? Då berättade en brasiliansk Volvokvinna från Volvofabrikerna i Brasilien ungefär så här:
När hon, den brasilianska Volvokvinnan, var på semester ute vid stränderna i Sao Paulo fascinerades hon över den otroligt expansiva brasilianska ekonomin. Överallt byggs det ju. Järnvägar, bostäder, vägar och industriområden reser sig ur den brasilianska myllan.
Från sin solstol på stranden såg hon en Volvolastbil i arbete vid ett av byggena ovanför stranden. Hon kände stolthet, svepte sin handduk kring kroppen och gick upp mot bilen.
– Hej, sa hon till chauffören. Jag jobbar på Volvo och kunde inte låta bli att gå fram och höra hur du trivs med din arbetsmiljö och din lastbil?
– Jag älskar den, de svarade chauffören.
Chauffören var en vacker latinanmerikanska. Hennes naglar var långa och röda och elegant vred hon ned sambarytmerna i kupén. Luftkonditioneringen spred svalka.
– När bilen står i en backe, hjälper mig växellådan, sa hon. När den glider i modden ordnar växellådan det hela. När jag står i motlut ber jag växellådan om hjälp.
Så du trivs med vår bil?
– Kan man älska en lastbil? Får jag det, frågade hon. I så fall säger jag det rent ut: Jag älskar denna bil och denna växellåda och jag älskar att tillsammans med Volvo bygga upp ett nytt och modernt Brasilien.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ingenjörskulturerna undviker ofta känslor. Det är maskiner som beskrivs och det är maskiner man tänder på. Men vad är nyttan med maskinen. Är det det brasilianska undret? Eller?
Varje organisation behöver berättelser som visar varför man tillverkar de varor man tillverkar eller erbjuder de tjänster men erbjuder. Och det gör man genom att leta efter sanna, verkliga händelser där man på något sätt är inblandad. Det är storytelling.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag som skriver det här nyhetsbrevet heter Matts Heijbel. Du får det för att du registrerat dig eller givit mig ditt visitkort.
Om du inte vill ha det framöver vänder du bara detta mail med ett Nej Tack så tar jag bort dig. Du är i dag en av närmare 4000 prenumeranter.
Vill du att jag ska komma till ditt företag eller din organisation så hör av dig till matts@storytellers.se
Stockholm / Grödinge
2 april 2012
Matts Heijbel