Produktskapelseberättelser

Det finns magiska ögonblick, ofta misstag, som leder till en ny idé om en tjänst eller till en ny produkt. Post-it-lappen är en, Västerbottensosten en annan.
Jag läser nu om hur romarna för 2000 år sedan började göra vin i det franska distriktet Champagne. Men vinet efterjäste och blev bubbligt och besvärligt. Champagnens skapelseberättelse är en produktskapelseberättelse men det tog ett antal århundraden innan problemen blev en slutlig framgångsfaktor. Idag ägs varumärkesnamnet Champagne av det franska vindistriktet Champagne:


Bubblorna kom på grund av det kalla klimatet i Champagne. När kylan kröp ned i vinkällarna avstannade vinets naturliga jäsning under hösten. Men det fanns fortfarande socker kvar i vinet och när vårsolen tittade fram började jäsningen om – och vinet blev mousserande, skriver Kerstin Nilsson i Aftonbladet.
När detta blev en grej insåg man att vinet måste förvaras i flaskor. Inte i fat för då försvann bubblorna.
Så här skriver också Kerstin Nilsson i Aftonbladet apropå produktanekdoter:
Madame Lily Bollinger, som 42 år gammal ärvde det anrika champagnehuset Bollinger, visste svaret när hon en gång fick frågan.
” Jag dricker det när jag är glad och när jag är ledsen. Ibland dricker jag det när jag är ensam. När jag har sällskap anser jag det vara obligatoriskt. Jag smuttar på det om jag inte är hungrig och dricker det när jag är hungrig. I övrigt dricker jag det aldrig såvida jag inte är törstig.”
Det är klart att man kan bli bländad av Champagne, Post it och Västerbottensost. Men glöm inte att varje mänskligt sammanhang har sina berättelser. Inte bättre inte sämre bara annorlunda.
Det kan vara hur man löser en fråga på förskolan. Hur man löste ett problem i framvagnen på en bil eller hur man överhuvudtaget fick idén till sin verksamhet.
Berättelsen finns. Det är bara att söka, finna och skörda. Det kallas Storytelling och det är faktiskt en narrativ vetenskap.
PS. Winston Churchill lär ha sagt att:
” Champagne ska vara kall, torr och gratis!”
Se där. Låna gärna in en färgstark kund eller konsument i ert storyarbete. DS.