Nyhetsbrev 65: Bertil hyllad i Södertälje

I dag har detta det 65e nyhetsbrevet gått ut från storytellers.se. Det är exakt 3.295 namn på sändlistan. Vill du också få brevet en gång i månaden, givetvis utan kostnad, så kan du anmäla dig här matts@storytellers.se
Vill du läsa det aktuella så klicka på länken här under. Det finns också ett arkiv med nyhetsbrev på den här webbplatsen.


Nyhetsbrev 65
Hej Storytellervän.
Detta är det sextiofemte nyhetsbrevet som jag, Matts Heijbel, skriver till dem som valt att vara på sändlistan. Ni är cirka 3.300 stycken för närvarande.
Steve Jobs har avlidit sen senast och jag har därför lagt ut några länkar på http://www.storytellers.se där du via Youtube kan höra hans Stanfordföreläsningar. Tänk vad mycket berättelsen och evangeliseringen av Apple betytt. När han introducerade Iphone för några år sedan räckte det att han sa att han gillade den så beställde 50.000 svenskar Iphone utan att ens ha sett den. Många stod och köade utanför Applebutikerna kl 00.00.01 natten då den släpptes.
Snacket går. Det är för övrigt enligt amerikanska undersökningar fortfarande i möten öga mot öga som varor och tjänster och varumärken bollas mest. Vanligaste arenan är öga mot öga, följd av mobil och sociala medier. På 4e plats kommer Sms. Det är Usa men jag tror man kan anta att det ser ungefär likadant ut här.
Översätter man den amerikanske verkligheten till svensk verklighet så kan man, utifrån dessa mätningar, anta att i Sverige förs varumärkesdiskussioner 70 miljoner gånger om dagen. Så det är klart att det kan vara ett värde att befolka sitt varumärke med berättelser om händelser från den så kallade verkligheten.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Den närmaste tiden ska jag bl a medverka i Kompetensmässan i Stockholm, Kvalitetsmässan i Göteborg och på Make it Great-dagen i Stockholm. Mer om det på http://www.storytellers.se
Seminariet som jag håller på Kompetensmässan i Stockholm är den 16 november kl 12.30 – 14.30. Jag har två fribiljetter till den som jag gärna ger till dig någon av mina läsare. Kolla om det passar och mejla mig sen på matts@storytellers.se så får de som kommer etta och tvåa var sin biljett till mitt seminarium.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har jobbat en del med Södertäljes berättelser tillsammans med kommunala kommunikatörer. Det är inte alltid lätt för en kommun att nå igenom med kreativa berättelser. Ofta tar problematiserande media och olika särintressen över och bilden av Södertälje är ofta laddad med bilder av kriminalitet och besvär.
Då känns det bra att höra om Bertil. Polisen som nyligen gick bort men som följt hela Södertäljes väg från 60-talet till det man nu vill kalla Sveriges Internationella huvudstad.
Bertil var uppskattad av alla grupper i Södertälje. Han var känd som en god och positiv polis och fick respekt för det. Så mycket respekt att 2.000 personer höll en tyst minut innan Syrianska FC skulle spela allsvensk match på arenan i Södertälje. Alla stod tysta och visade sin respekt för Bertil.
Det hölls också en mässa kring Bertil med 700 personer samlade i syrisk ortodoxa kyrkans lokaler. Det är en spännande motbild när det andra tenderar att ta över.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
När jag träffade småländska turismföretagare för en tid sen fångade jag upp den här serviceberättelsen om Gyllene Uttern vid Vätterns östra sida:
”Det unga paret var på väg från Skåne till Dalarna. De skulle på festival, Peace & Love i Borlänge. Halvvägs valde de att stanna och äta utmed E4. De valde Gyllene Uttern där de kunde få smörstekt röding och där de fick äta med utsikt över Vättern och Visingsö.
I bilen hade de hela vägen spelat sin favoritmusik så de var praktiskt taget redan framme i Borlänge rent känslomässigt. När de betalat och skulle åka vidare så bad den unga kvinnan sin sambo att vänta medan hon pudrade näsan.
Strax var de ute i E4-trafiken igen på väg mot Borlängefestivalen som skulle börja dagen efter. Musiken strömmade ur de sex högtalarna i bilen och båda hade ett lätt leende över läpparna när de styrde upp mot Dalarna.
Det var då personalen på Gyllene Uttern hittade hennes väska.
De förstod att den var kvarglömd och de tog hand om den i receptionen som de brukar göra. Om ingen hör av sig inom ett antal timmar har personalen en ordnad princip som går ut på att respektfullt öppna väskan för att kunna spåra ägaren.
Det visade sig att där fanns legitimation, pengar och biljetter till Peace & Love i Borlänge. Festivalen skulle börja kommande morgon. De förstod att det fanns några förtvivlade människor som förmodligen redan kommit fram. Det började redan gå mot sommarkvällen.
Då ringde telefonen i väskan. Det var hon som ringde. De hade mycket riktigt precis kommit fram till Borlänge.
– Åh, sa kvinnan nu ska vi åka hela vägen ned till Gränna igen.
– Nej, vänta jag ska se om vi kan fixa det här, sa restaurangchefen.
Han tog en kopp kaffe, satte sig vid fönstret och lät blicken svepa över Vättern. Just det, tänkte han. Brorsan.
Han hade en bror i åkeribranschen som kände en åkare i Borlänge. Kanske kunde han den vägen hitta en lösning. Restaurangchefen ringde Borlängeåkaren.
– Hej, du känner ju min bror, sa han.
– Visst sa åkaren.
Sen förklarade han dilemmat. Fanns det möjligen någon bil som passerade Gränna på väg mot Borlänge under kvällen eller natten?
Det gjorde det. En dansk skulle komma om några timmar.
Dansken kom och plockade upp handväskan med festivalvbiljetterna. På morgonen hämtade paret upp väskan med pengar och biljetter och de hade några härliga dagar på Peace & Love.
På Gyllene Uttern gick dagarna och där undrade restaurangchefen varför paret inte hörde av sig. Han var rätt nöjd med lösningen och ville gärna höra ifrån dem.
Så en dag kom paret förbi på väg söderut. Med en stor ask praliner till personalen på Gyllene Uttern.”

Sådant händer förstås då och då. Men det är bara om man berättar så vi får veta. För mig laddar den in ett värde i varumärket Gyllene Uttern. Den kan få mig att berätta vidare och snacket går.
Den visar, tycker jag, resultatinriktad servicekänsla, medkänsla, fantasi, proaktivitet och helt enkelt ett sympatiskt beteende. Detta är ett kulturkapital.
Besöksnäringen redovisar ofta sitt erbjudande. Rum, meny och ord om hur fantastiskt det är just oss dem. Om de också stolt berättade en story som denna så har de också befolkat sitt varumärke. Här berättar Gyllene Uttern själv. Man skulle kunna konvertera den till en kundberättelse om man hellre vill det. De ställer säkert upp.
Den kan ha värde för ett vänligt Småland. För Gyllene Uttern. För åkeriet osv.
Den kan också vara viktig i personalgruppen om man vill stärka varandra och komma på nya fiffiga lösningar som i sin tur genererar stories.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det var allt för denna gång. Jag har arbetat en hel del för myndigheter och kommuner på sistone. Kan man exempelvis älska Arbetsmiljöverket? Det var en fråga jag ställde till dem när vi hade workshop och skördefest och filmade några fina 2-minutare om den goda myndigheten med hjälp av filmaren Björn Mathlein.
Flera fina berättelser dök upp och jag är övertygad om att Arbetsmiljöverket kan stärka sitt varumärke och öka sin legitimitet om de berättar om den goda myndigheten. Jag ska snart besöka Skatteverket i samma ärende.
Jag som skrev detta heter alltså Matts Heijbel. Du får det för att du anmält dig eller tecknat dig. Vill du inte ha det längre så vänd det bara med ett Nej tack så tar jag bort dig ur sändlistan.
Stockholm / Grödinge
24 oktober 2011
Matts Heijbel