Saabs varumärkesschaman

– Om man ska sälja måste man tala om att man finns och förklara det speciella med sin produkt. Saab borde tala om vilken fantastisk bil de gör, säger Bert Ytterhag.
Han är en Saabevangelist som intervjuades i Aktuellt i går kl 21. Han skaffade sin första Saab vid 13-års ålder.
– Saab har varit katastrofalt usla på detta att berätta, menar Ytterhag i Aktuellt.
Han talar med passion om den lilla svenska biltillverkaren som efter kriget nästan uppfann bilen på nytt. Med den unika styrningen, de snåla turbomotorerna och mängder av fantastiska kluriga lösningar.
– Vad ska jag köpa för bil om några år? Vad ska min familj åka i, slutar Ytterhag med sorgsen blick.
Han skulle kunnat vara precis den varumärkesschaman som Saab så väl hade behövt.
Jag anser att företag och organisationer behöver kulturchefer som ständigt bevakar och kommunicerar de emotionella värdena i organisationen och produkterna och som laddar in dessa värden i varumärket. Kanske hade detta kunnat hjälpa Saab.
8 minuter och 19 sekunder in i denna Aktuelltsändning hittar du Saabschamanen. Den ligger uppe på SVT/play till och med 15 september.