Twilightfest i Katrineholm

För några dagar sedan var jag i Katrineholm och hade en heldag med kommunen kring Storytelling. Vi hade workshop, skördefest och filmade också korta 2-minutersberättelser, Digital Storytelling. I det här fallet var det Arbetsgivarvarumärket som var på tapeten, så kallad Employer Branding.
Twilightböckerna och senare också Twilightfilmatiseringen har gått som en löpeld över världen och det är framförallt unga flickor som dras till twilighteriet. På biblioteket i Katrineholm störde man sig över att det pågick länge en debatt bland kulturtanter och andra på kulturidorna där man förfärades över att denna ”triviallitteratur” om flickan som blir kär i en vampyr kunde ha sån inverkan på flickors läslust.
Därför bestämde sig bibliotekarierna för att ställa sig på flickornas sida…


…man spred ryktet på staden och på webben att det skulle bli en twilightkväll och twilightnatt på biblioteket. Bibliotekspersonalen klädde sig twilightaktigt och draperade hela det tråkiga konferensrummet i svarta skynken och twilightaktigt ljus.
När dörrarna öppnades denna kväll hade massor av flickor redan samlats i biblioteket. Det var så många att personalen var tvungen att stoppa intaget när lokalen var fylld enligt brandföreskrifterna. Hela kvällen pågick twilightfesten och när bibliotekspersonalen var tvungen att blåsa av och få flickorna att gå hem kände personalen att de ställt sig helt och tydligt på de unga läsande flickornas sida.
Detta blev en kraftfull markering till Katrineholms unga flickor att biblioteket finns också för dem.