Nyhetsbrev 60: 20 mille från himlen

I dag har ca 3000 prenumeranter fått Nyhetsbrev 60 från storytellers. Där tar jag upp senaste inom området Corporate Storytelling. Vill du läsa brevet så klicka på länken här under. Vill du blir prenumerant ( gratis förstås ) så anmäl dig på nyhetsbrev@storytellers.se


Nyhetsbrev 60:
Hej storytellervän.
Så var det dags för det sextionde nyhetsbrevet från storytellers.se. Jag reflekterar som vanligt över vad som hänt den senaste månaden och vad som löpande händer på storytellingfronten.
Min utgångspunkt är hela tiden densamma som den varit under de 10 år jag jobbat med detta. Som socialantropolog vet jag att alla organisationer och företag har sina kulturer som låter sig beskrivas i de sanna berättelserna skördade från deras kunder, medarbetare och ägare.
Som författare och journalist vet jag att berättelserna går att förpacka effektivt och på ett sätt som berör om man använder vanliga enkla dramaturgiska grundprinciper.
Berättelserna visar vad man kan, vad man vill, vilka värderingar man har och meningen med att man finns. Berättelserna gör att man kan påverka bilden av verksamheten, inte minst på den sociala webben.
Beskrivningen av varor och tjänster kan med fördel addera berättelser utöver rena prestanda vilken ökar begripligheten och höjer värdet på det man erbjuder marknaden. Berättelserna gör att man kan påverka snacket och få människor att berätta i ett frivilligt ambassadörskap.
När organisationen bygger en repertoar kan man steg för steg utvecklas till en berättande organisation vilken underlättar sälj, rekrytering, ledarskap och kunskapsöverföring. Man kan odla och befolka sitt varumärke både som producent, leverantör och som arbetsgivare, s k employer branding.
Sist, men inte minst, kan var och en av oss odla vårt personliga varumärke i olika situationer genom att reflektera över våra egna viktigaste berättelser. Inte minst när vi söker jobb och uppdrag.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har under en tid haft möjligheten att arbeta med Nordea Private Banking, den delen av banken som erbjuder sina tjänster till de rikaste privatkunderna. Private bankingtjänster har de flesta större banker men kunderna man tävlar om har blivit fler på senare år.
Man kan säga att private bankingfolket på sätt och vis jobbar i en relationsbransch. De måste lyssna in och vara intresserade av hur människor tänker. På Nordea Private Banking förstår man att det blir en framgångsfaktor om man berättar om just mänskliga möten. Tjänsterna som de olika bankerna erbjuder är rätt lika och de verktyg de använder när de följer börsen och bedömer fonderna är rätt lika från bank till bank.
Nordea är på sätt och vis nybyggare i private bankingvärlden och man hävdar sig mycket bra i olika mätningar. Den bank som blir mest framgångsrik framöver måste vara bra på emotionell kommunikation. Återstår därför att utöver att beskriva sina produkter också berätta om mänskliga möten.
Ta till exempel systrarna i Skåne som tog tjänstledigt från jobbet för att ta hand om sin åldriga mor när hon låg för döden. Mamman var så tacksam men hon led av att hon inte kunde ersätta sina döttrar. Inte ens ett arv kunde hon lämna efter sig den dag när det hela skulle vara förbi.
Bekymra dig inte, sa döttrarna. Vi har ju vår stående Lottorad och du kan väl skicka ned en vinst från himmelriket när du har lämnat jordelivet.
Det ska jag göra sa den gamla kvinnan och skrattade matt. En vecka senare var hon borta.
Efter en månad kom pengarna. 20 miljoner i form av en Lottovinst. För systrarna var det solklart. Pengarna hade mamma skickat från himmelriket.
Då gick systrarna till banken för att be om råd. På den första banken ville de inte lyssna på systrarnas berättelse utan bara prata produkter. På den andra banken tyckte de systrarna var knäppa.
Sen kom de till Nordea Privata Banking. Där mötte de en kvinna som lyssnade och förstod. Som tog det lugnt och fint.
Nu har systrarna en husbil ihop, de har betalat alla sina lån och resten av pengarna hanterar de tillsammans med den egna Private Bankern från Nordeafolket.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
I maj är jag key note speaker på en marknadsföringskonferens i Estland. Då kommer i princip alla tunga marknadschefer i landet eftersom de ser det som att landet befinner sig i ett gemensamt språng in i Väst- och Centraleuropa.
Nu bedömer man att Corporate Storytelling kan addera ytterligare värden till estniska verksamheter och varumärken. De översätter till och med min bok Storytelling befolkar varumärket till estniska.
Jag och förlaget Blue Publishing ser oss, apropå översättning, nu om efter någon som frimodigt på royaltybasis vill översätta boken också till engelska eftersom vi märker att de perspektiv som finns där har en speciell svensk prägel som intresserar omvärlden och även företag med engelska som koncernspråk. Corporate Stortelling går nämligen som en löpeld över världen och i Sverige händer mycket intressant.
Är du intresserad av ett royaltybaserat samarbete med att ta boken in i engelskan så kan du kontakta mig på matts@storytellers.se
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
På senare tid har jag fått flera uppdrag och frågor inom employer branding I bilagor i både tidningen City i Skåne och Svenska Dagbladet har jag blivit intervjuad apropå detta.
Den andra sidan av det myntet får jag också frågor om, bland annat i en intervju i Platsjournalen. Man vill då att jag ska uttala mig om hur den som söker jobb kan reflektera över sina egna berättelser och hur arbetssökande kan leta efter ögonblick och händelser som visar meningen med att han eller hon söker sig till just den specifika arbetsgivaren.
Den personliga storytellingen är också intressant när man söker berättelser inom företag och organisationer. Var och en har ju en egen story om varför han eller hon arbetar där och meningen med det. Alla dessa små berättelser rymmer guldkorn som kan bidra till odlingen av det gemensamma varumärket.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har varit i Timrå och talat med företagare och kommun om hur de kan använda berättelser i arbetet med att locka människor och företag till kommunen. Det går bra för Timrå och jag märker att det finns en optimism och tilltro i den lilla kommunen som drar nytta av att vara just liten.
Mycket blir enklare i den lilla kommunen och där någonstans finns viktiga Timråberättelser redo att skördas. Jag har arbetat åt ett dussintal svenska kommuner. Stora och små. Det alla har gemensamt är förstås att de tack vare sina människonära verksamheter har massor av emotionella berättelser som kan underlätta rekrytering, legitimitet gentemot skattebetalare och media liksom kunskapsöverföring och motivation i arbetet.
Jag får ofta frågor om det är så att alla företag och organisationer kan använda sig av storytelling i och om organisationen och dess varor eller tjänster. Svaret är självklart: Ja! Och man kan börja berätta i samma ögonblick som den första tanken är född.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag hade ett seminarium och en mindre work shop hos LRF för någon vecka sedan. LRF hade samlat eldsjälar från hela landet som arbetar riktat med barn- och ungdomskommunikation. Lantbrukarnas Riksförbund ska medverka till utveckling av företag och företagare med jord, skog, trädgård i sin näring. När var fjärde barn inte vet att ost kommer från mjölk kan det behövas lite kommunikation.
Då berättade en LRF-kvinna om när hon besökte en skola i Märsta för att tala om landsbygden och landsbygdens näringar med ungdomarna:
Hon kom till ett gymnasium som inte hade mjölk på menyn i skolmaten. Därför hade hon nu med sig rejält med mjölk och dessutom en hel del frukt. Hon berättade för ungdomarna, som kom från hela världen, om den svenska landsbygden och om jordbruket.
Sen samlades ungdomarna kring henne för att dricka mjölk.
– High-Five, sa flera av grabbarna i hängande hip-hop-byxor och snedvridna kepsar. De lyfte handflatorna mot RLF-kvinnan i en High-Five-gest. En hälsning som LRF-kvinnan knappt kände till.
– Får vi ett glas till?
Jo det fick de och så blev det High-Five igen innan de glada lämnade mötet med en frukt i handen.
Detta är en LRF-story som enkelt kan befolka varumärket med hjälp av ett enkelt mänskligt möte.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag som skriver detta nyhetsbrev heter Matts Heijbel. Du får det för att du har tecknat dig som prenumerant eller för att du varit på något av mina seminarier eller för att vi jobbat ihop i något storytellersammanhang.
Jag har skrivit det i 8 års tid nu och sammantagna tror jag att nyhetsbreven, som alla finns på storytellers.se, visar utvecklingen kring emotionellt berättande genom de här åren.
Vill du inte ha det längre så kan du vända det med ett Nej tack så tar jag bort dig ur sändlistan.
Vill du att jag ska komma och föreläsa eller att jag ska hjälpa din organisation med att skörda era berättelser så kontakta mig på matts@storytellers.se
Boken Storytelling befolkar varumärket finns i bokhandeln, enklast och billigast på Adlibris eller Bokus.
Hej så länge
hälsar Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge
5 april 2011