Nyhetsbrev 57: Prisad bok m m

I dag har 2800 prenumeranter fått nyhetsbrev från storytellers.se igen. Nyhetsbrevet som kommer en gång i månaden behandlar vad som sker på Corporate Storytellingfronten. Det kostar givetvis ingenting att prenumerera. Du kan läsa det aktuella genom att klicka på länken här under.
Vill du vara med på sändlistan så mejla mig och jag lägger in dig. Mejla matts@storytellers.se


Nyhetsbrev 57:
Hej Storytellervän,
Här kommer det 57e nyhetsbrevet från storytellers.se. Här berättar jag varje månad en del om det som hänt sen sist i storytellingvärlden när det gäller företag och organisationer. Jag återger också om en del tankar som gått genom mitt storytellingfyllda hjärta och min heta storytellingladdade hjärna sen sist. Det mesta hittar du i fördjupad form på http://www.storytellers.se
Det blir ju så att min blir lite överfylld i ämnet när man som jag hållit på med detta i 10 års tid.
Det kändes därför lite som det nobelpopulära utropet: Äntligen!! när min bok Storytelling befolkar varumärket först nominerades, sen gick till final och slutligen fick silvermedalj och hedersomnämnande i tävlingen Årets Marknadsföringsbok 2010. Ett erkännande. Gott.
Det betyder att marknadsförarna nu ser att detta med emotionell kommunikation skördad från arbetslivets verklighet som något av det viktigaste som avhandlats i bokform i Sverige 2010. Boken finns på adlibris och bokus om du är intresserad.
Jag höll ett välbesökt seminarium kring boken på bokmässan i Göteborg och fick känna glädjen att ha en lokal fylld men människor som var beredda att tro på detta tänkande och till och med ta det till sig och med sig.
Nästa öppna seminarium jag håller är nästa vecka på Briggen Tre Kronor som ligger vid Kastellholmen mitt i Stockholm. Den är den 28e oktober och det blir en pubkväll arrangerad av Briggenfolket för deras nätverk men öppet också för andra. Entrén är 300 sek + moms inklusive mat. Föranmäl dig på http://www.briggentrekronor.se om du vill komma. Det hela börjar klockan 17.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Någon gammal indian lär apropå berättelser ha sagt:
Ge mig fakta så ska jag lära. Ge mig sanningar så ska jag tro. Ge mig berättelser så ska jag bära dem i mitt hjärta.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Om du trodde att gerillamarknadsföring var något nytt som kommit först på senare år så kan jag berätta att det faktiskt finns spännande exempel som är nästan 100 år gamla. Ett roligt exempel är kuppen som Karlsons Klister gjorde när de avsiktligt och kuppartat lät sin levande Karlsons-Klister-Åsna med reklamskyltar rusa in i vaktparaden i Stockholm 1922 för att få uppmärksamhet.
De kom av bara farten gerillaaktigt med i en journalfilm som SF gjorde och lyckades alltså produktplacera både i press, vaktparad och SF-film, en film som sedan visades gång på gång på biograferna utan att klisterfolket behövde betala ett öre.
Förr och nu är något som dyker upp också när jag tänker på lägerelden. Det mesta när det gäller kommunikation har funnits förut och kommer i olika former att finnas framöver. Jag har själv suttit mycket vid lägereldar genom åren på diverse fester och festivaler. Jag älskar att sitta vid lägerelden. Det är där man lyssnar och talar. De är där man bygger relationer och gemenskap. Där visar man värderingar och väljer och ratar.
Det är inte för inte som Corporate Storytellers gärna talar om lägerelden som den viktigaste platsen för mänsklig kommunikation sen urminnes tider. Lägerelden blir i dag kaffeapparaten, fikarummet, lunchrestaurangen och så vidare.
Men sen har vi då den oundvikliga enorma sociala webben. Jag hade en föreläsning häromdagen för svenska PR-företagen med just rubriken Storytelling i den sociala webben. Jag talade då om den som en värld, ett moln, med miljontals små och stora lägereldar. Där människor söker gemenskap och dialog. Lyssnar av varandra och berättar. Same same.
Så ur ett Corporate Storytellingperspektiv så ska man förstås söka upp eldarna på nätet och lyssna och berätta. Då kan man behöva ha en repertoar och samla till att utöka sin repertoar av berättelser.
När nu Facebook exempelvis har över 500 miljoner medlemmar som valt att vara invånare i denna världens tredje största nation så är det bara att inse att där finns marknaden. Var där. Lyssna och berätta.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har nu olika seminarier, förutom hos företagen, med ledare och chefer i kommuner och myndigheter. Närmast bland andra Nyköping och Västerås. Deras kommunledningar vill stimulera organisationerna att bli mer berättande för att visa nyttan med kommunen, kompetensen i organisationen och de vill locka till sig bra medarbetare i de stora personalomsättningar som kommunerna nu går igenom.
Då är sanna berättelser skördade från verkligheten kraftfulla verktyg. Detta är något som Malmö Stad vet och har arbetat med i cirka ett år nu. Jag var med och drog igång det hela men nu är det Jalle Lorensson som driver processen. Tusentals medarbetare i Malmö Stad är involverade i ett fantastiskt storytellingarbete. Jag tror att Malmö är ett av de finaste exemplen vi har i Sverige.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har nu drygt 1.100 texter på http://www.storytellers.se och jag har haft över 200.000 besök på Storytellers som alltså är min företagsblogg. Jag berättar där öppet om mina idéer och tankar och metoder. Det gör jag i boken också.
Ibland får jag frågan varför jag inte är hemligare. Jag svarar då att jag tror inte jag har något att vinna på att vara hemlig. Det finns plats för alla dem som jag via min loggbok ser dammsuga storytellers.se löpande.
Dessutom tycker jag, om jag får vara lite högtidlig, att detta att predika och missionera om storytelling i och om organisationer och deras varor och tjänster är något som är bra för Sveriges företag och organisationer. Strategisk storytelling bäddar för framgång.
Tänk om alla organisationsledare förstod vilket starkt kapital det finns lagrat i berättelserna. då skulle det leda till ännu bättre framgångar i deras verksamheter.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag som skriver detta heter Matts Heijbel. Du får brevet för att du bett om det eller lämnat ditt visitkort till mig på något av alla mina seminarier. Vill du inte ha det längre så kan du bara vända det med ett nej tack så plockar jag bort dig ur sändlistan. Du är en av cirka 2.800 människor som får det.
Hälsningar från Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge 22 oktober 2010