Nyhetsbrev 54: Frukostseminarium 2 juni

Närmare 2.700 prenumeranter har i dag fått Nyhetsbrev Nr 54 via mail. Vill du också ha det som mail någon gång i månaden, gratis förstås, så kan du anmäla dig till matts@storytellers.se. Du kan också läsa Nr 54 genom att klicka på länken här under:


Nyhetsbrev 54:
Hej Storytellervän
Det här är Nyhetsbrev 54 från Storytellers.se där jag berättar en del om vad som hänt den senaste månaden i storytellervärlden och hur mina storytellertankar och associationer har löpt apropå mitt liv med Corporate Storytelling.
Jag ska passa på att direkt säga att det finns platser kvar till mitt frukostseminarium på Hornsgatan vid Mariatorget i Stockholm den 2 juni där jag också säljer boken till nettopris. Mer om det och hur man anmäler sig till frukostseminariet står att läsa på http://www.storytellers.se
Men nu vad som hänt sen sist.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
En stor sak har alltså faktiskt inträffat som angår den som är intresserad av de här frågorna. Äntligen har nu min bok Storytelling befolkar varumärket kommit ut. Den ligger just nu som första rekommendation på Bokus avdelning för Ekonomi och Ledarskap och Bokus har den också med som ”Ett måste i allas bokhylla” i sitt nyhetsbrev.
Det är förstås trevligt men jag är inte förvånad. Ämnet är nämligen hett. Marknadsförbundets inspirationsmagasin Tendens Special har till exempel omslag plus 5 sidor i nummer 2/2010.
Vi har bara sett början än så länge för det här med Corporate Storytelling. Jag är övertygad om att ämnet är så viktigt och spännande att praktiskt taget alla företag och organisationer kommer att förhålla sig till berättarkapitalet inom en snar framtid. Vi kommer snart att få kulturchefer som ansvarar för berättarkapitalet i organisationskulturen och som kommer att veta hur man sätter berättelser i arbete på ett strategiskt klokt sätt.
I boken, som är mycket praktisk och hands on, visar jag bland annat den modell som jag har utvecklat under mina 10 år som Corporate Storyteller. Jag presenterar mer än 100 exempel på hur stories kan låta i praktiken och hur olika organisationer har tänkt.
http://www.storytellers.se kan du provläsa boken via länk och där finns också några länkar till internetbokhandlar för den som vill köpa boken. Den är skriven i jag-form och den är oakademisk i sitt tonläge. Jag är visserligen dubbel akademiker själv men här har jag satt mig in i rollen som den som inte refererar till andra utan jag är en person som visar utifrån min egen långa erfarenhet hur man kan genomföra och processleda sådant här. Jag gör ju det hela tiden. Boken har i praktiken samma tonläge som råder på http://www.storytellers.se
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag vet att storytelling kan vara en effektiv och framgångsrik metod när man marknadsför, rekryterar, organisationsutvecklar samt leder företag och organisationer. Jag har också märkt att de berättelser som finns runt om i arbetslivet har starka emotionella och varför inte kulturella värden.
Man kan säga att de berättelser som finns i de vanliga dramatikernas manus som framförs på scener och i litteraturen inte alltid är så mycket annorlunda än de berättelser som finns i företag och organisationer där de flesta av oss tillbringar vardagen. Företagskultur är ur det perspektivet också kultur som visar glädjeämnen, sorg, längtan och relationer. Gud, kärleken och ruset finns även där.
Därför har jag nu tillsammans med skådespelerskan Gabriella Lockwall börjat skissa på att se om vi tillsammans kan föra upp Corporate Storytelling på scenen. Vi för en diskussion med varandra och med några av Stockholms scener för att se om vi kan presentera storytelling i den här meningen på teaterscenen i Stockholm i höst.
Gabriella har en bred erfarenhet, bland annat i sina uppsättningar kring Anita Lindblom och Ulla Billquist. Tillsammans ska vi se hur man kan låta min seminariekultur ( jag har framfört Corporate Stories till långt över 10.000 människor ) möta hennes föreställningskultur. Jag återkommer till allt detta i kommande nyhetsbrev och på http://www.storytellers.se
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag reser med SJ så mycket jag kan. Jag älskar att åka tåg och att se landskapet passera utanför. Jag trivs med att arbeta medan jag susar fram i 200 km/tim, helst baklänges. Jag försöker också mobilisera all denna glädje och sympati när jag träffar personalen ombord. Ofta går det alldeles utmärkt men ibland blir det bara för mycket. Som när jag nyligen åkte mellan Göteborg och Stockholm:
Tåget hade just avgått och konduktören kom genom förstaklassvagnen där jag satt inne i ett telefonsamtal då jag hörde honom komma till passageraren bakom mig, en kvinna i yngre medelåldern med cendréfärgat hår som hade kommit inhastande i sista minuten.
– Kan jag få se på biljetten, sa konduktören…
Han var lång, slank och mörkhårig, kanske i fyrtioårsåldern. Klädd i SJ:s mörkblå kläder.
– Tyvärr har jag har bara min kod, sa kvinnan. Jag hann inte lösa ut mina biljetter i morse. Dagis, stress och sista minuten du vet, men här är min kod.
Hon visade en utskrift av sin beställning.
– Har du varit i Göteborg hela dagen utan att lösa ut biljetterna, sa konduktören. Att du inte hann i morse, kan jag möjligen förstå. Men nu har det ju gått en hel dag då kan du inte skylla på att du inte hann.
Hon suckade lite och sa:
– Det har varit fullt upp hela dan.
– Vad har du gjort då, frågade konduktören.
– Varit hos kund.
– Menar du att du varit hos kund en hel dag utan att kunna lösa ut dina biljetter?
– Ja, kunden tog all tid och jag har ju biljettkoden här som visar att allt är betalt och klart.
En lång suck följd av en konstpaus från SJ-mannen förtätade stämningen.
– Vad då kund? Hur skulle det gå om alla mina passagerare kom med koder i stället för med biljetter?
– Men jag har ju…..
På tåg har man biljett dundrade konduktören, det vill jag att du ska lära dig till nästa gång. Så här kan man inte resa på SJ. Har du förstått det?

– Ja…förlåt SJ, sa kvinnan.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag som skriver det här nyhetsbrevet heter Matts Heijbel. Min ambition är att detta ska vara den naturliga mötesplatsen och kunskapsplatsen för Corporate Storytelling på svenska språket.
Du som får brevet har bett om det eller skrivit upp dig på någon lista eller lämnat ditt visitkort på något av mina seminarier. Vill du inte ha det längre så är det bara att vända det med ett: Nej tack, så plockar jag bort dig.
Vill du att jag ska komma och föreläsa eller hålla en workshop så är det bara att maila mig på matts@storytellers.se så kan vi tala om saken.
Citera gärna men ange då också källan.
Stockholm / Grödinge 25 maj 2010
Matts Heijbel