Nyhetsbrev 53: Gör rätt från början!

Drygt 2600 prenumeranter får i dag detta, det 53e nyhetsbrevet från storytellers.se. Vill du också ha det någon gång i månaden, gratis förstås, så kan du anmäla dig till matts@storytellers.se så lägger jag dig i sändlistan. Det finns också om du klickar på länken här under.


Nyhetsbrev 53: Gör rätt från början!
Hej Storytellervän. Så var det dags igen. Här är det 53e nyhetsbrevet från Storytellers.se där jag behandlar lite av det som passerat min hjärna och min blogg den senaste månaden.
Produktstorytelling finns det många exempel på både i det förflutna och nu. Hewlett Packard, Nike, 3Ms Postitlappar och kanske framför allt Ikeas stories av olika slag är klassiker. När det gäller Ikea finns ett starkt inslag av ledarskap och värderingar i storytellandet.
Det finns också spännande berättelser om Dr Martensskorna, som faktiskt började tillverka sina sulor från restgummig i tyska Luftwaffe och som nu är te på en spännande varumärkesrea i olika ungdomskulturer. Det finns Pumastories och berättelser om Adidas och Adi Dassler som skickligt använt storytelling för att visa spetskompetens och värderingar.
Sen finns det förstås mängder av smålarviga men framgångsrika reklamsagor typ Icastig som när det här skrivs går på gym i rosa shorts för att den vägen försöka sälja hälsosamma produkter via TV-reklamen. Det är förstås inte storytelling i min värld utan en ren reklamsaga liksom berättelserna om Teliafamiljen, BoxerRobert och andra. Teliafamiljen skiljer kanske ut sig lite eftersom den verkar bestå av människor som påminner om verkliga människor.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
De säger alla att de håller på med storytelling men ämnet och verktyget är mycket mer spännande än så. Storytellingbergeppet har nu efter många år blivit spritt och det ges olka innebörder vilket jag märker när jag löpande blir intervjuad av media och av uppsatsskrivande studenter från Sverige och andra europeiska länder.
Det kanske mest spännande som dyker upp när man talar om Corporate Storytelling 2010, tycker jag, är organisationsutvecklingsperspektivet och byggandet av värdegrunder och varumärken. Det är faktiskt den vanligaste förfrågan jag får för närvarande.
Kan du hjälpa oss att komma vidare i värdegrundsarbetet? Eller kanske de säger att de ska bygga en plattform för sitt varumärke och undrar om de kan börja i medarbetarnas och intressenternas berättelser. Det gillar jag. Det har jag verktyg för, då pratar vi verkligen om att mobilisera kulturkrafterna i organisationsutvecklingen.
Inte produkt alltså, utan då handlar det mer att bygga vision och framtid med hjälp av berättarkapitalet. Att göra allt rätt direkt och att kanske till och med regissera verkligheten så man får lämpliga affärsdrivande händelser att använda i jakten på framgång.
Jag tar upp en hel del av detta i min bok som nu är på tryckeriet. Den heter Storytelling befolkar varumärket och kommer därifrån i månadsskiftet för att sen börja distribueras under maj månad till bokhandlare utmed gator och framförallt på nätet.
Du, som nyhetsbrevsprenumerant, kan få ett ex till nettopris skickad direkt om några veckor innan den ens finns ute i handeln. Maila i så fall matts@storytellers.se och ge din adress.
Men som sagt, stratgeisk storytelling kan också utveckla och bygga organisationskultur och framtid. Shape the future, kallar jag det och det ska jag ägna mer tid åt i nästa bok som jag ännu inte har börjat skriva annat än i texterna på storytellers.se.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
När jag är ute och talar med nyföretagare frågar de ibland om hur tidigt man kan börja med storytelling. Så fort första tanken är tänkt, säger jag då, kan man börja med storytelling. Det gäller små företag och det gäller vid avknoppningar, fusioner och förvärv.
Gör rätt från början! Och kom ihåg att början inträffar gång på gång.
Att inte använda storytelling i organisationsutveckling är ungefär som att hugga av sig ena foten helt i onödan innan man ger sig ut på vandringen i marknadsdjungeln.
Berättarkapitalet, satt i strategiskt arbete, är förmodligen den enskilt största framgångsfaktorn för ledarskap och kommunikation i näringslivet och i organisationerna. Det behövs en emotionell kommunikation för att komplettera siffror, tabeller, regelverk och instruktioner.
Människan är en berättande varelse som växer och utvecklas av berättelser vlka ger henne en möjlighet att vara den emotionella sort som hon skapats till – det gäller förstås också på jobbet och som konsument eller brukare.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Nästa frukostseminarium i mina lokaler vid Mariatorget i Stockholm blir den 4 maj mellan 08.30 – 10.30. Vill du vara med där så kan du anmäla dig till matts@storytellers.se så bekräftar jag om det finns plats. Jag debiterar 500 sek moms.
Innan dess ska jag vara med den 29 april kl 17.30 i f d Doktor Glas i Kungsträdgården. Har boken kommit till förlaget ( Blue ) då så tar jag med mig en bunt till försäljning.
Temat är Storytelling och Storymaking och arrangeras av Arbetsförmedlingen Kultur tillsammans med Maria Forssén, So Stockholm. Utöver mig kommer Stefan Engeseth, Jerry Bergström från Fjällräven, Ewa Kumlin, VD Svensk Form och Susan Bolgar, strategisk rådgivare.
Jag är övertygad om att det blir bra och så vitt jag förstår är det fri entré. Platsen är nedanför kyrkan, Jussi Björlings Allé 5, inne i själva Kungsan alltså. Mingel och dryck. Deras planering kräver anmälan:
OSA: http://www.sostockholm.com/motesplatssthlm/
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du får det här nyhetsbrevet för att du bett om det eller för att du varit på något av mina seminarier eller för att du har givit mig ditt visitkort.
Jag som skriver heter Matts Heijbel. Jag driver storytellers.se-sajten sen början av 2000-talet.
Om du inte vill ha brevet mer så kan du vända det med ett nej tack så tar jag bort dig ur sändlistan.
Citera gärna men ange då källan,
Hälsar
Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge
22 april 2010