Nyhetsbrev 51: Två storyfrukostar m m

I dag har detta nyhetsbrev, det femtioförsta, gått ut till cirka 2.600 prenumeranter. Det är förstås gratis och det kommer en gång i månaden. Vill du också vara med på sändlistan så skriv till matts@storytellers.se och anmäl dig.
Du kan läsa det aktuella brevet genom länken här under:


Nyhetsbrev 51
Hej Storytellervän,
Nu är det dags för det femtioförsta nyhetsbrevet från Storytellers. Jag resonerar här lite om vad som hänt sen sist i mitt storyarbete, mitt storyhuvud och mitt storyhjärta. Hela tiden skriver jag här apropå storytelling i och om företag och organisationer och om organisationernas varor, tjänster och kunder ur ett storyperspektiv.
Men allra först ska jag nu tipsa om två storyfrukostar som jag bjuder in till i Stockholm den 24 februari och den 10 mars. Gå in på storytellers.se och anmäl dig om du är intresserad. Du får scrolla ned till ett inlägg, någon vecka gammalt, i textspalten så ser du hur du anmäler dig. Det började med en, som jag trodde, enstaka frukost i höstas sen har de bara repriserats och repriserats eftersom så många vill komma.
I Malmö och övriga Skåne har jag också många kontakter som undrar om jag kan komma dit. Jag funderar därför på att ha ett tvåstegsseminarium i Malmö eller Lund i vår. Två kurstillfällen om vardera 3 tim och med en skrivuppgift däremellan som får bli underlag för det andra kurstillfället. Om du är intresserad kontakta mig på matts@storytellers.se
Jag kan utfärda kursintyg från Storytellerakademin till den som vill.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Då så, då var det avklarat.
När nu budgetarna för internetmarknadsföring, beloppsmässigt, har passerat budgeterna för marknadsföring via TV så är det dags att resa en milstolpe. Alla marknadsföringsbudgetar gick enligt informationsindex ned förra året utom just pengarna till att föra sig mot marknaden via nätet som istället ökade trots konjunkturläget.
Som Corporate Storyteller är jag övertygad om att vi befinner oss i ett paradigmskifte där även tidig print-annonsliknande internetmarknadsföring kommer att klinga av till förmån för de sociala medierna.
Detta är redan på gång, men eftersom det är ett så billigt sätt att arbeta så blir procentsatsen av de totala penningflödena ännu inte så hög när det gäller kostnader för sociala media. Att närvara där kräver ju dessutom aktivitet och närvaro och jag är inte säker hur man räknar just den insatsen.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Men delta i bruset på nätet måste man förstås. Snacket går ju där ute hur som helst. En maktfullkomlig företagsledning kan inte ta bort det någon annan säger på Facebook eller Youtube. Det är bara att gilla läget, bygga sin storyrepertoar och delta. Man kan ju inte komma med årsberättelser och stelopererade faktuella företagsbeskrivningar i internetsamtalet.
Jag kan inte låta bli att tänka på de stora sammandragningar av medarbetare och kunder som går under begrepp som personaldagar, årsdagar och kunddagar. Ibland på internat där fullspäckade scheman monologaktigt och power-pointifierat dränker konferensrummen och får deltagarna att mest längta efter sina pauser och kvällsaktiviteter.
Varför ska de behöva höra högläsning från Power-Point-presentationer när de lika gärna kan läsa detta på papper eller intranät?
Det känns så gammalt och icke-interaktivt. Det är ett dyrt och dåligt fungerande sätt att umgås. Det följer ofta modeller och upplägg som överlevt sig själva för länge sedan.
Mot detta ställer bland andra Stefan Engeseth sina unplugged meetings. En power-point-fri men skickligt regisserad dialog mellan scen och publik.
Ska man då inte träffas?
Jo visst. Men involverande. Jag har flera gånger, bland annat med Bodén & Co, medverkat i nya fräscha lösningar av kick-offer där berättelserna, kulturkapitalet, har stått i centrum och där medarbetarnas berättelser har skördats och räddats för att sedan kunna användas i det fortsatta arbetet med att befolka varumärket och utveckla verksamheten.
Det är roligt, det är modernt och det ger berättelser som kan sättas i arbete och som därmed delvis kan motivera de stora kostnader som det innebär att samla många människor på en och samma plats.
Bryggan mellan stora människomöten i arbetslivet och den moderna kommunikationen via Word of Mouth och den sociala webben stavas Storytelling. Att det sen dessutom är roligt och utvecklande för deltagarna ger det hela en extra bonus.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Människans urgamla sätt att via sina berättelser förstå varifrån hon kommer, var hon befinner sig och vart hon är på väg lever upp igen. Gamla tekniker, djupt nedlagda i människan, fylls med 2010-talets bilder och verklighet och deltagarna i dagens byar ( företagen ) trivs. Alla gillar en bra story som visar gruppens värderingar.
Egentligen är det svårt att förstå att inte alla företag och organisationer satsar på detta självklara kapital som bara ligger där och väntar. Det är billigt, det är effektivt och det ger en snabb repertoar som kan användas också i tidningar, intranät, ledarskap, anslagstavlor med mer, utöver internet och sociala media.
Och, det tål att upprepas, man kan skapa nya berättelser genom att regissera sig själv och sin organisation. Man behöver inte bara vända sig om och se vad som hänt. Man kan proaktivt skapa framtid och skörda berättelser om detta i realtid.
På så sätt kan man göra den framtid synlig som ännu inte finns. Genom att måla med en bred pensel bilder av nya händelser som nästan bara börjat flämta så kan man göra framtiden mer begriplig än genom påhittade kurvor, scenarier och diagram.
Verkligheten duger mycket bra och den finns hela tiden omkring oss. Och med bra ledarskap och ett kreativt sinne kan vi hitta morgondagens former redan nu och börja berätta om dem omgående.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag märker intresset växa för de här frågorna och jag älskar rollen att missionera om insikterna. Faktum är att jag känner att jag på något sätt gör nytta inte bara för dem som ber om hjälp med storyletande och skördande och med olika seminarier utan för arbetslivet som helhet.
De första åren var det lite ensamt men nu sitter det. Några siffror som bekräftar det är 157.000 besök som jag haft hittills på storytellers.se och cirka 3.000 visningar av mina filmer på Youtube efter ett drygt halvår. Du hittar dem genom att skriva in Heijbel på Youtube.
Webbplatsen storytellers.se har nu över 1.000 texter tillgängliga för den som är intresserad av de här frågorna. Gå gärna dit och botanisera.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag som skrev det här heter Matts Heijbel. Du får brevet för att du anmält dig eller för att du varit på mina seminarier och svarat ja på frågan om du vill vara med i listan.
Vill du inte vara med längre så vänd nyhetsbrevet med ett: Nej tack, så tar jag bort dig.
Vill du tipsa någon annan så be dem anmäla sin adress via matts@storytellers.se
Citera gärna vad jag skriver men ange då källan.
Hej så länge
hälsar
Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge
17 februari 2010