Damernas Företagsbyrå

Kvinnliga småföretagare brinner ofta starkt och arbetar hårt för att få sina verksamheter att bli lönsamma och framgångsrika. Jag träffar många sådana kvinnor i olika nätverk. Jag trivs väldigt bra med att få berätta för dem om storytellingens underbara värld. Storytelling fungerar nämligen som emotionell kommunikation både i små verksamheter och i internationella företag. Det handlar om att skörda folklore och exploatera berättarkapitalet.
Häromkvällen var jag gäst hos Damernas Företagsbyrå i Upplands Bro väster om Stockholm. Vi diskuterade bland annat om…


…det är så att kvinnor inte har lika lätt som män att berätta om sina framgångar och om sina nöjda kunder. Vi trodde nog det.
Männen brukar ju kan tala om sina fåmansverksamheter i någon slags vi-form och som om det rörde sig om hela koncerner. Är de ensamma i sin firma så har de givetvis VD på visitkortet. Kvinnorna, däremot, är oftast mer ödmjuka och vill inte överdriva.
Det kan bli tokigt oavsett åt vilket håll man överdriver. Men sluta vara blyga, sa jag. Jante är inte bjuden när vi ger oss in i Storytelling.
Man kan berätta om nyttan med sina varor och tjänster utan att tycka att man skryter.
Hur som helst så tror jag att många av de cirka 25-30 kvinnorna som kommit till det mysiga fiket Systrarna på Piren i Kungsängen blev sugna på att söka, finna, skörda och sätta sina viktigaste berättelser i arbete.
Jag tror att alla dessa fantastiska kvinnliga entreprenörer i Sverige betyder oerhört mycket för vårt arbetsliv och för samhällsutvecklingen.