Sd använder sociala medier

Det talas mycket om politiken i sociala medier. Mona Sahlin har tydligen sagt att hon inte kan formulera sig på 140 tecken (twitter). Anders Borg lär också vara främmande för de nya arenorna och torgen på Internet. Han hade kunnat sprida berättelser som den häromdagen att Obamas stab i Vita Huset ringde och tackade honom för idéerna med avgifter på bankernas skulder. En typisk magic moment som stolt kunnat storyfieras exempelvis på den sociala webben och därmed göra ett jobb för moderaterna.
Sverigedemokraterna framstår nu istället som det mest aktiva partiet i sociala media valåret 2010, enligt Pronto Communications VD Gabriel Sundqvist.
Som Corporate Storyteller inser jag för min del förstås att de sociala medierna blir oerhört viktiga i år med en halv miljon förstagångsväljare. Men det är…


alltid innehållet som räknas. Glöm inte det. Bästa storyn vinner oavsett var någonstans partierna kommunicerar.
Frågan blir alltså vad de säger och hur de dramaturgiskt förpackar sina budskap.
Sådant kan en storymedveten organisation förbereda. Skaffa en sann repertoar skördad från verkligheten och använd den envist i olika medier och kanaler.
Gabriel Sundqvist skriver så här i Dagens Media:
Riksdagspartierna måste förbättra sig för att kunna använda den potential som finns och för att inte lämna walk-over till främlingsfientliga krafter, vars enda möjlighet till positiv publicitet är genom internet och egna kanaler.
Sverigedemokraterna som nästan bojkottat Twitter, är desto starkare på Facebook och Youtube. Få hänger med i deras tempo. (…) Deras strategi är att omedelbart kommentera och närvara på de stora tidningarnas kommentarsfält, i debattforum och på bloggar.
På Youtube är de märkbart aktiva. De har till exempel tre gånger så många kanalvisningar som det regeringsbärande partiet har.

Läs Dagens Mediaartikeln i sin helhet och med dess kommentarer här.