Tiger Woods och krishanteringen

Jag brukar tala om Corporate Storytelling som ett multiverktyg. Ibland kan det handla om kulturcoachning med flocken på insidan av varumärket så att säga. Ibland kan det handla om rekrytering. Ibland om marknadsföring eller rent sälj. Ytterst är det ett sätt att stärka varumärket genom att befolka det och befrukta det med emotionella bilder.
Storytelling är också ett kraftfullt verktyg i PR-arbete och inte minst krishantering, crisis management. Vad gör då Tiger Woods-koncernen i sin nödsituation? Tiger Woods är en…


flermiljardindustri och han har förstås råd att anlita världens bästa proffs i sin kommunikation med omvärlden i en kris som Woods nu befinner sig i. Varför försöker han inte vara med och påverka storyn?
För mig är det obegripligt.
Han gjorde något kort monologuttalande för någon vecka sedan på sin webb som i princip gick ut på att han varit dum och att han bad om ursäkt för vad han ställt till med. Så vitt jag vet är det allt. Han fegar och gömmer sig.
Nu läser jag att TV-reklam med honom som reklampelare för exemelvis Gillette flyttats bort från bästa sändningstider i amerikanska media. Det funkar liksom inte nu när berättelsen om honom totalt har skenat iväg beroende på hans tystnad, tycks Gillette mena.
Varför samlar han inte media och förklarar lite av omständigheterna kring sina snedsteg? Varför berättar han inte om pressen han känner både som yrkesmänniska, man, kändis, reklampelare och familjefar.
Då hade han kanske påverkat berättelsen och förmodligen hade han fått viss sympati och destruktionsberättelsen hade klingat av. Nu skenar den istället på grund av hans obegripliga tystnad.
Jag tycker man borde ha lärt denna läxa som företag – för han är ju ett företag. Berättelsen dör inte för att huvudpersonen är tyst. Den skenar. Han måste ju gömma något, tänker allmänhet och sponsorer. Undrar vad det kan vara?
I sociala media skenar nu följaktligen olika berättelser till miljontals människor världen över.
Nej. Om du vill försöka påverka berättelsen om ditt företag så delta i snacket. Leverera emotionella bilder av verkligheten så kanske du fortsatt kan vara med och bidra till byggandet av ditt varumärke även i krissituationer.