Hot eller möjlighet ?

Det finns företag och organisationer som diskuterar om de sociala medierna innebär hot eller möjligheter. En del gammelmedia och monopolkommunikatörer är upprörda över att deras varumärken ockuperas och misshandlas i twitterstormar, youtubeklipp och facebookgrupper.
För mig är svaret förstås att de sociala medierna kan innebära både hot och möjligheter för företag och organisationer. Därför ska man förstås delta och eftersom allt i de sociala medierna ytterst handlar om content, innehåll, så får man bland annat skaffa sig en vettig repertoar av berättelser om man vill påverka snacket.
Då kommer vi in på…


storytelling i och om företag och organisationer och deras varor och tjänster.
Jag läser så i Dagens Media i dag om en europeisk undersökning av chefernas syn på att deras medarbetare twittrar och youtubar sig på arbetstid. Svenska chefer är rädda att detta minskar produktiviteten.
I kommentarerna visas länkar till andra undersökningar som påstår att twittrandet i stället är bra eftersom det ger de pauser som behövs för att öka koncentration och produktivitet. Det är alltså, enligt vissa, bra att folk deltar i sociala media på arbetstid.
Så de arbetsgivare som spärrar och förbjuder och blockerar kanske skjuter sig själva i foten…
Hur skulle det vara om medarbetarna istället för att hindras brusa kunde delta och bidra också i sitt varumärkes skildrande i de sociala medierna. Många skulle säkert göra det om de hade någon typ av repertoar av emotionellt kapital i storyformat att använda.
Hur det än är så finns hela den enorma överbyggnad kring planeten som vi kallar sociala media. Antalet ”invånare” bara i Facebooknationen är lika stort som hela Usas befolkning. Alltså är Facebook världen tredje, fjärde största befolkning. Vem avstår från att kommunicera med en av världens största befolkningar?
– Ta bort det där, sa en VD till sin kommunikationschef när det dök upp ett Youtubeklipp som han inte gillade eftersom han tyckte att det misshandlade hans varumärke..
– Det går inte, sa kommunikationschefen. Jag kan inte ta bort andras inlägg.
Utifrån den synpunkten kommer det nu tjänster som går ut på att du istället prenumererar på den löpande skörden av twittrande, bloggande och youtubande kring ditt företag och din organisation.
Inte nog med det, tjänsten är så designad att du på samma sida kan ge företagets synpunkter på det som sägs. Det ska vara i ett eget utrymme som du prenumererar på om jag förstått det hela rätt. Det är det som är webbentreprenörens affärsidé.
Det innebär att företaget eller organisationen möter twittrandet och bloggandet och youtubandet på en och samma webbplats och bjuder av bara farten in både fans och antagonister.
Det tycker jag verkar vara ett bra sätt att hantera frågan om hot eller möjlighet när det gäller de sociala medierna.
Som storyteller så säger jag förstås envist: Vill du påverka snacket så lyssna och delta och leverera emotionella bilder i storyformat om meningen med att din verksamhet finns till.