Nyhetsbrev 46: Bönerum i cyberspace

Här är nyhetsbrevet som i dag gått ut till 2.300 prenumeranter. Vill du också vara med så skriv till nyhetsbrev@storytellers.se så lägger jag in dig. Givetvis utan kostnad. Vill du bara läsa detta aktuella brev så klicka på länken här under.


Nyhetsbrev 46:
Hej Storytellervän,
När 65 berättare från 19 länder samlades i Lausanne i somras kom för första gången Corporate Storytelling in som en kategori vid sidan av artisternas och kulturarbetarnas folksagor och bygdeberättanden. Klokt, tycker jag förstås.
Berättelser bygger kultur och bär kultur.
Företag och organisationer behöver också skörda denna kultur för att nå framgång. Tiden har inte stannat bara för att vi är inne i 2000-talet. Det är vad det handlar om när man arbetar med storytelling i och om organisationer och om varor och tjänster.
Detta nyhetsbrev arbetar envetet med att sprida den idén och åsikten. Här ger jag tankar och korta sammandrag av sådant som skrivits den senaste månaden på storytellers.se. Vill du läsa mer så gå in och botanisera bland de nästan 900 texterna som finns där. Leta i kategorier eller sök i sökordsfunktionen.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
När jag den senaste månaden arbetat med exempelvis SCA, Svenska Cellulosa Aktiebolaget, vid några tillfällen så gällde det att finna berättelser både från skogen och från hela den mjuka hygiensidan med blöjor, inkontinensskydd och allehanda servetter och papper. Det var fantastiskt att höra vittnesmålen från stolta medarbetare som ofta citerade nöjda kunder som de träffat i magiska ögonblick. Tro mig, inkontinensskydd är en oerhört viktig produkt för många människor.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ett annat uppdrag jag haft nyligen var hos Svenska Kyrkan i Örebro. Det var spännande att höra människor från kyrkan berätta om hur de arbetar. De har ju sin produkt, om man säger så. Den är ju en berättelse i sig och starkt värderingsstyrd. Men när jag kommer handlar det om dem som arbetar i Svenska Kyrkan. Inte hur de ska berätta om Jesus. Det kan de redan mycket bättre än jag.
Så är det för en Corporate Storyteller. Jag talar inte om hur de ska berätta utan vad de ska berätta om sin kultur och människorna som befolkar den på insidan och på utsidan bland intressenter av olika slag.
Jag har också varit med Svenska Taxiförbundet i Tallinn. Taxi, som jag arbetat mycket genom åren, har starkt socialt kompetenta medarbetare och där finns stories, det vill jag lova. Många av dem finns på storytellers.se.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Svenska Kyrkan har förresten via sin webb http://www.svenskakyrkan.se för närvarande ett digitalt bönerum i cyrberspace. Jag länkar till böneplatsen från storytellers.se. När jag skriver detta finns det 11.200 böner där ute som handlar om allt från att man önskar en sjuk anhörig att bli frisk till att man vill klara nästa tenta i skolan.
Vilket kyrkorum.
När man sedan ser hur det största berättarforum som finns nu är nästan lika tätbefolkat som hela Usa, världens tredje största land, så förstår man hur det blivit. 275 miljoner människor är nämligen med i Facebook nu vilket, om man så vill, gör Facebook till världens fjärde största nation.
Sverige har 2,5 miljoner Facebookanvändare, nästan 30 procent av befolkningen alltså.
Så hur gör man som företag eller organisation för att delta i den sociala webben? Det är klart man ska delta på något och där lämpar det sig utmärkt att använda en storyrepertoar om man vill påverka snacket. Många företag och organisationer gör det redan på olika sätt.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Bland annat sådant talar jag om på mina inspirationsfrukostar på Hornsgatan 52 på Söder i Stockholm. Jag ger också rader av storyexempel. Läs mer om frukostarna på http://www.storytellers.se där du också ser hur du kan anmäla dig. Nästa tillfälle är den 13 oktober och den därpå är den 5 november. Vid båda tillfällen kör vi mellan 08.30 och 10.30.
Vill du istället se en mindre föreläsning på Youtube eller på webben hos Solberg där jag talade om Storytelling ihop med Volvos Charlie Nordblom i somras så hittar du länkar om du rullar ned lite på http://www.storytellers.se
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har för någon vecka sedan träffat 400 chefer i Skellefteå där vi hade en mindre storytellingextas. Där berättade exempelvis en medarbetare från, jag tror, Gatukontoret, om hur en av hans medarbetare erbjöd sig att bära en övergiven kvinna genom en översvämmad viadukt. Hon kunde inte ta sig över i det halvmeterdjupa vattnet så Skelleftehjälten bar henne på sina axlar.
Skellefteå kallar sig Berättarnas Stad och länet, Västerbotten, kallar sig Berättarnas län. Nu överväger de att skörda och samla och använda den kommunala organisationens bästa berättelser för att visa kommunens kompetens och nytta.
Min roll har hittills varit att föreläsa och inspirera dem för att de tydligt ska se att de har berättelserna inom räckhåll. Skellefteå är en välskött och stark kommun som har mycket att berätta. Det är bara en av ett tiotal kommuner som bett mig tala om storytelling.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du får det här brevet för att du har signerat dig eller varit på mina seminarier. Jag som skriver heter Matts Heijbel. Du får gärna citera brevet eller texter från http://www.storytellers.se men ange då gärna källan.
Vill du inte ha det mera så kan du skriva nej tack till nyhetsbrev@storytellers.se så tar jag bort din mailadress.
Hälsningar från Matts Heijbel
15 september 2009
Stockholm / Grödinge