10 år med Corporate Storytelling

Nu har jag arbetat med organisationsberättelser i tio års tid. Varje företag och varje organisation har ett kulturkapital i form av berättelser. Det är dessa berättelser som en Corporate Storyteller ( story listener ) söker, skördar och sätter i arbete. Berättelserna blir en framgångsfaktor och följaktligen kan man säga att framgångsrika organisationer och företag är storymedvetna. Jag kom in på det här när…


jag 1999 hade ett uppdrag av Näringsdepartementet i samband med att de drev ett arbetslivsforskningsprojekt där jag deltog som kulturjournalist. I cirka 20 veckor besökte jag Stombergs golv i Bålsta. En gång i veckan var jag där och beskrev deras kultur, medarbetare, kompetenser och så vidare.
Det hela hamnade sen i en forskningsrapport.
Jag levererade en text i veckan som publicerades på nätet och det märkliga som inträffade som en följd av dessa publiceringar om företagets kultur var att de fick nya spontankunder, ansökningar från människor som ville arbeta där och en förbättrad intern kommunikation.
Berättelserna hade en fantastisk effekt eftersom de befolkade varumärket och kommunicerade emotionellt.
Tanken var född och sen dess ser jag på allt arbetsliv med nya ögon. Jag söker organisationsberättelser och företagsanekdoter och sorterar dem strategiskt för att företaget eller organisationen ska nå framgång.
Nu finns det litteratur och utbildningar i Corporate Storytelling och Storytelling in organizations. De flesta framgångsrika företag är i dag medvetna om detta kulturkapital och använder sig av berättande på olika sätt.
Jag föreläser mycket men jag arbetar också med direkt skördande och dramaturgiskt bearbetande åt mina kunder.
Bland mina uppdragsgivare inom storytelling genom åren finns:
Almi, Agria, Arbetsmiljöverket, Arlanda Express, Axelsons Gymnastiska Institut, Bangalore, Banverket, Berghs School of Communication, Botkyrka kommun, Bussbranschen, Coompanion, DeLaval, Det Norske Veritas, Easy Fairs butiksmässa, Ericsson, Destinationsdagen i Göteborg, Diakonia, FFHB i Norge, Flens kommun, Folksam, Framnäsgruppen, Försäkringskassan, Grabber, Grant Thornton, Green Cargo, Handelskammaren i Stockholm och Uppsala, Helsingborgs Stad, Huddinge kommun, Högskolan i Borås, Högskoleverket, Informationsföreningen, Intellecta, ITQ, Jusek, Kanal 5, Kroppsterapeuterna, Kvinnligt Resurscentrum i Jönköpings län, Kungliga Tekniska Högskolan, Landsbygdsnätverket, Lantmännen, Ledarna, Lexter, Länsstyrelsen i Stockholms län, Malmö Stad, Marknadsföreningar runt om i landet, Mentor, Mälardalens Högskola, Nbi, Norrmejerier, Nynäs Petroleum, Näringsdepartementet, Pfizer, Polishögskolan, Posten, PPM, Region Skåne, Resursteamet i Stockholm, Rewir, Rosenbad, Saab, Sandvik Coromant, Sas, Sca, Selldorado, Sickla Köpkvarter, Sif, Skellefte kommun, Solberg Kommunikation, Spotlight PR, SSAB, Stockholms Stad, Stockholms Universitet, Sveaskog, Svensk Handel, Sifu, Svenska Institutet, Svenska Mässan, Sveriges Annonsörer, Swedbank, Sydsvenskan, Taxiförbundet, Thomson Fakta, TMF, Upplands Lokaltrafik, Uppsala Tingsrätt, Visit Sweden, Visma, Vägtrafikinspektionen, Vägverket, Värdskapet, Västra Götalandsregionen och Xdin.