Nyhetsbrev 44: Mammorna i Tensta

I dag har drygt 2.200 prenumeranter fått Nyhetsbrev från Storytellers.se. Vill du också vara prenumerant på det kostnadsfria brevet någon gång i månaden så anmäl dig till nyhetsbrev@storytellers.se
Vill du läsa det aktuella brevet så klicka på länken här under.


Nyhetsbrev 44:
Hej Storytellervän,
Här kommer Nyhetsbrev 44 från Storytellers.se. Jag berättar som vanligt lite om vad som hänt på storytellingfronten och om nya tankar som dykt upp i mitt huvud som hela tiden rör sig i den värld som handlar om berättelser i och om företag och organisationer och om de varor och tjänster organisationerna erbjuder.
Det som står här finns ofta i fördjupad form på bloggen storytellers.se och nyhetsbrevet har därför formen av en reflektion över den senaste tiden.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
När det var kravaller i Rosengård för ett halvår sedan så fruktade förstås de kommunanställda inom bland annat socialtjänsten i invandrartäta Tensta att kravallerna kunde spridas även dit. Ett tag verkade det också som att det skulle bli så. Mindre kravaller med brinnande container och stenkastning kom, men fältassistenter och andra som känner ungdomarna bad ungdomarna själva om råd:
Vad skulle de göra?
Ta hit mammorna! löd rådet, från ungdomarna.
Eftersom man säger att man ska samverka med föräldrar och se alla barn och ungdomar som individer så lyssnade man och kallade förstås på mammorna. Och de kom.
Mammorna sa genast åt ungdomarna att sluta kravalla. Sen blev det lugnt i Tensta.
Denna berättelse och många andra fick jag höra när jag hade Storytelling-work-shop med Spånga-Tensta Stadsdelsförvaltning för några dagar sedan. Stolt berättade de anställda hur de arbetar framgångsrikt i sina stadsdelar. Många mycket emotionella berättelser visar hur professionellt de hanterar sina utmaningar.
Dessa berättelser laddar området med storykapital och ger verksamheterna ökad legitimitet.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Samverkan mellan brukare och förvaltning leder till framgång och berättelserna om detta arbete ägs alltså gemensamt av männskorna i stadsdelen. I Spånga-Tensta bor 35.000 människor och man kan säga att berättelsen om mammorna är en del av deras gemensamma kulturkapital.
En berättelse som denna är också en bild av hur man kan jobba. Genom att berätta om framgångsrik konfliktlösning kan man minska risken för framtida konflikter. Berättelserna kan därmed bygga framtid.
Gör rätt, berätta om det och du bygger framtid!
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det är rätt intressant att tänka på tidsaxeln när man berättar kulturspeglande stories. Så till exempel träffade jag för en tid sedan SSAB.
SSAB har som ett av sina värdeord begreppet: Ahead!
SSAB är och vill vara Ahead. Man ligger alltså före och vill ligga före. Kan man då hämta berättelser från det förflutna och hävda att också de berättar om att man är: Ahead?
Ja, det kan man.
En rolig poäng med just SSAB är att företaget har rötter ända ned i Stora Kopparberg, eller Stora, som man säger. Nu är det så att Stora anses vara världens äldsta juridiskt dokumenterade företag. Det finns papper från 1200-talet, alltså nära 800 år gamla papper, som dokumenterar Stora.
Det kallar jag Ahead. Att vara först ut. Kan man vara mer Ahead än att vara världens första företag?
Så gör man med det förflutna när man talar storytelling i företag. Man backar och letar efter händelser som stämmer med den värdegrund vi lever efter i dag.
Annars är förstås samtidsberättelser kanske viktigare och ytterst berättelser om framtiden.
När man berättar om mammorna i Tensta och sen agerar efter den insikten. Då påverkar man framtiden.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har för någon månad sedan lagt ut 4 korta Storytellingmonologer apropå Heijbelmodellen på Youtube. De har visats sammanlagt drygt 1000 gånger nu och du hittar länkar till dem via storytellers.se där jag för några dagar sedan berättade om de 1000 visningarna.
Jag skissar också på ett nytt bokmanus om storytelling som verktyg när man skapar framtid i företag och organisationer. Jag har nämligen äntligen börjat få en riktigt tydlig bild av en metod att bygga framtid med emotionellt berättande som motor. Det kommer mer av det men jag har redan börjat tala om det på mina seminarier.
I dag när jag ska träffa SCA och hålla inspirationsföreläsning ska jag faktiskt ta och lägga upp tidsaxeln ända in i framtiden.
Jag har smått irriterat märkt att så många vill köra museal storytelling medan jag vill vara i nuet. Nu tar jag alltså steget in i framtiden. Du som har brevet och följer storytellers.se kommer att få följa den processen framöver.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
I dagarna har Prinfo givit ut sin tidning för Våren 2009. Där har de ett helt temanummer apropå storytelling i och om företag och organisationer och i varumärkesbyggande.
Jag är en av de intervjuade och det finns många andra spännande och erfarna deltagare. Till exempel varumärkesforskaren Miriam Salzer-Möhrling som varnar för att storytelling inte ska fastna i story-selling. Den bygger på, menar hon, interaktivitet och deltagande.
Som berättelsen om socialtjänsten, ungdomarna och mammorna i Tensta.
Själv brukar jag säga att story-telling kräver story-listening.
Hur som helst. Prinfotidningen kan du nå digitalt via storytellers.se där jag har en länk.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det var allt för den här gången. Du som får nyhetsbrevet har bett om det eller samarbetat med mig i storytellingsammanhang. Jag som skriver och ansvarar för detta brev heter Matts Heijbel. Jag har arbetat med Corporate Storytelling i tio års tid och följer utvecklingen på området på heltid.
Jag är författare och journalist med socialantropologisk bakgrund. Jag utgår alltså från ett kulturperspektiv och ser kulturen som ett kapital som går att exploatera.
Jag arbetar brett med företag och organisationer. Med kommuner och myndigheter. Berättelserna finns överallt och jag vet hur man kan skörda dem och sätta dem i arbete för att nå framgång. Jag håller också inspirationsföreläsningar för dem som vill.
Citera gärna nyhetsbrevet men ange då källan.
Vill du inte nyhetsbrevet längre så kan du bara vända detta mail med ett nej tack eller skriva till nyhetsbrev@storytellers.se
Hälsningar från
Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge 11.juni 2009